image00044.jpeg De supermarkt mag dan geen koffie schenken, maar het staat wel strak gespiegeld in de schappen.

Ondernemers

‘Het is dat we geen koffie schenken, maar het is bijna een tweede dorpshuis’

BOSSCHENHOOFD – Sinds de Spar in het Brabantse Bosschenhoofd (nabij Roosendaal) zo’n vijftien jaar geleden sloot, zat het dorp zonder supermarkt. Maar daar is verandering in gekomen, want op woensdag 10 april is er een nieuwe vestiging van Boon’s Dagmarkt geopend. Nu kunnen de inwoners weer in hun eigen dorp terecht voor boodschappen. Levensmiddelenkrant sprak met ondernemer Gerald Ossenblok over de komst van de winkel en de succesvolle opening.

Zoë Kools |

De 29-jarige Ossenblok uit Etten-Leur is niet onbekend in de supermarktwereld. Hij heeft ruim vijftien jaar gewerkt in verschillende supermarkten en al op jonge leeftijd ontstond het verlangen naar het runnen van een eigen winkel. Ossenblok vertelt: “Ik grapte al vrij snel tegen collega’s dat ik ooit wel een eigen supermarkt zou gaan openen. Dus toen voor mij de kans voorbijkwam om precies dat in Bosschenhoofd te doen, greep ik die mogelijkheid dan ook met beide handen aan.”

Ruim aanbod
Heel veel winkels zitten er niet in Bosschenhoofd, dus de nieuwe Boon’s Dagmarkt werd met open armen ontvangen. Nadat het lintje was doorgeknipt door Bosschenhoofdse schoolkinderen op dinsdagavond 9 april, liep de hele supermarkt vol. “Op een gegeven moment stond de winkel zo vol, dat we de deuren moesten sluiten. We misten eigenlijk nog een paar extra kassa’s”, vertelt Ossenblok.
Het succes is volgens hem te danken aan de volledigheid van de supermarkt: “We hebben vers brood, een uitgebreide groente- en fruitafdeling, een groot assortiment aan vleeswaren, kaas en tapas en ook een uitgebreide keuze aan kruidenierswaren. Veel producten komen uit de regio.” Daarnaast is de supermarkt voorzien van een PostNL-punt en een Geldmaat. Een DHL-punt en stomerij liggen in het verschiet. “Voor die laatste zou ik het liefst willen samenwerken met een lokale stomerij, in plaats van de algemene van Boon’s”, aldus Ossenblok.

Ons-kent-ons
Niet alleen het ruime assortiment en aanbod van diensten is wat de nieuwe Boon’s zo aantrekkelijk maakt. “Het is echt ons-kent-ons hier, klanten kennen elkaar allemaal en mensen komen hier samen. Het is dat we geen koffie schenken, maar eigenlijk zijn we gewoon een soort tweede dorpshuis”, lacht Ossenblok. Dat is ook niet zo gek, want de bewoners waren erg betrokken bij het ontwikkelingsproces. Ossenblok: “Bewoners eisten bijvoorbeeld dat er een groenstrook langs het pand werd geplaatst, daar zijn we ze in tegemoetgekomen. Ook hebben we de bewoners vaak mee laten kijken bij de bouw en zijn we meerdere keren langs de deuren geweest om te checken of ze geen overlast ervoeren.”

Samenwerking met Boon
Behalve Boon waren ook andere supermarktformules geïnteresseerd in een winkel in de Brabantse plaats. Uiteindelijk is Ossenblok wel erg blij dat het een Boon-vestiging is geworden: “De samenwerking met het team van Boon Food Group is heel fijn, de sfeer zeer familiair. Tijdens de opbouw stonden ze er elke dag om te helpen. Het is voor hen ook een soort thuiswedstrijd – het hoofdkantoor zit in de buurt – dus niet zo gek dat ze zo betrokken zijn.”

De feestelijke opening was in ieder geval een groot succes, met een poffertjeskraam, muziek en een goede opkomst. Ossenblok sluit af: “De supermarkt is tot nu toe een succes, want Bosschenhoofd is blij.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.