18 Oktober 2018
Home > advertorials > Diabetes Fonds zet met terugroepactie deur open voor industrie

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Advertorial

Diabetes Fonds zet met terugroepactie deur open voor industrie

De omgeving waarin de Nederlandse consument voedselkeuzes maakt is nog altijd suikerrijk en ongezond. Een groot deel van de producten in de supermarkt bevat onnodig veel suikers. 

Suiker zit niet alleen in frisdrank, koek en snoep, maar ook in producten waarin de consument het juist niet verwacht. En wat doe je als een product niet aan je verwachtingen voldoet? Precies: dan breng je het terug.

Dringende oproep voor minder suiker
De Suiker Terugroepactie is een oproep van de consument en het Diabetes Fonds, om zo een dringend signaal af te geven aan u: de ondernemer in de levensmiddelenbranche. 86% van de Nederlanders vindt dat fabrikanten minder suiker moeten toevoegen aan producten. En dat is niet voor niets. De cijfers zijn namelijk alarmerend. Nog altijd heeft de helft van de volwassenen in ons land overgewicht. Meer dan 1,1 miljoen mensen hebben diabetes type 2 en daar komen er iedere week 1.000 bij.

Het teveel aan suiker in uw producten is hier een belangrijke veroorzaker van. Op de website van het Diabetes Fonds kunnen consumenten zelf een product te selecteren en terugroepen. Uit verschillende productcategorieën zijn levensmiddelen geselecteerd. Van een pak ontbijtgranen met bijna 90 gram suiker tot een fles sladressing met meer dan 18 suikerklontjes. Consumenten die denken de gezonde keuze te maken, krijgen op deze manier alsnog te veel suiker binnen. Het is aan de industrie om in actie te komen.

Nog altijd sprake van halve maatregelen
In onze campagne ‘Halve maatregelen’ werd de petitie voor minder suiker ruim 31.000 keer ondertekend. Een aantal van u ging toen met ons in gesprek. Toch is een intensievere aanpak nodig om in versneld tempo de gezonde keuze makkelijk te maken voor de consument. Want wat suikervermindering betreft hebben we het nog steeds over halve maatregelen.

Het feit dat slechts een kleine groep retailers en fabrikanten wezenlijk werk maakt van suikerreductie, is behoorlijk zorgwekkend. Overgewicht en diabetes type 2 zijn maatschappelijke problemen waarvan we allemaal weten: ‘in onze voeding ligt een belangrijk deel van de oorzaak’. Toch lukt het niet om het tij te keren. En dat terwijl er sinds 2014 een akkoord is over het verminderen van suiker en vet in voedingsmiddelen vóór 2020.

Uitnodiging om samen te werken
De Suiker Terugroepactie is daarom niet alleen een signaal, maar ook een uitnodiging om nog intensiever samen te werken. Als we écht stappen willen zetten op het gebied van suikerreductie, moeten we de krachten bundelen. Niemand zit immers te wachten op een suikertaks zoals onlangs ingevoerd in Groot-Brittannië, toch?

Het Diabetes Fonds zet daarom de deur open voor partijen die sprongen willen maken op het gebied van productinnovatie en herformulering. Op deze manier kunnen we de gezonde keuze makkelijk maken, waardoor de consument niet meer de dupe hoeft te zijn van onnodig veel suikers in producten.