ZAANDAM - Albert Heijn kondigt aan dat het volledig zal overstappen op witte eieren voor het eigen merk assortiment. Vanaf begin juli zullen reguliere eieren van het eigen merk en vervolgens ook de biologische varianten wit zijn, zo verklaart een woordvoerster van Albert Heijn aan De Telegraaf.
Momenteel bestaat al 80 procent van het aanbod aan huismerk-eieren uit witte eieren. Deze overstap maakt deel uit van het "Beter voor Natuur & Boer"-programma van Albert Heijn, waarbij toeleveranciers zijn overgestapt op kippen die witte eieren leggen. Volgens Albert Heijn zijn deze witte eieren duurzamer dan bruine eieren, omdat de kippen efficiënter omgaan met hun voer. Dat resulteert in minder CO2-uitstoot en dus een kleinere milieu-impact. Dit initiatief draagt bij aan de klimaatdoelstellingen van Albert Heijn om tegen 2030 45% minder broeikasgassen uit te stoten dan in 2018.
Albert Heijn volgt Lidl
Lidl ging Albert Heijn al voor met de overstap naar witte eieren. De supermarktketen werkt sinds 2017 samen met Kipster, een bedrijf dat eieren produceert met drie sterren volgens het Beter Leven-keurmerk. Volgens Lidl hebben zij geleerd dat kippen die witte eieren leggen, minder voer nodig hebben, wat resulteert in een lagere milieu-impact door het gebruik van minder grondstoffen.
Bron: Levensmiddelenkrant