ROTTERDAM – Niet alleen vlees wordt vervangen door plantaardige varianten, ook in de wereld van vis zet deze trend door. Retailers worden blij van die ontwikkeling en hebben daarom Princes plantaardige tonijnsalades uitgeroepen tot Beste Introductie. Een plantaardig alternatief op tonijnsalade, en juist omdat de acceptatie hiervan nog in de kinderschoenen staat, zijn Brigitte Stilma (marketingmanager Princes) en Joris Luyten (accountmanager Princes) blij met deze award.
Wat is jullie eerste reactie op het winnen van deze titel?
Stilma: “Wat een leuke verrassing! Natuurlijk hadden we uiteraard wel gehoopt op deze erkenning toen we de producten lanceerden. Erg positief om te zien dat er waardering is vanuit retailpartners voor verdere ontwikkeling van plantaardige alternatieven voor vis.”
Wat maakt dit concept tot zo’n succesvolle introductie?
Luyten: “Het product is volledig plantaardig; de ontwikkeling en acceptatie van plantaardige tonijn staat echter nog in de kinderschoenen. De grootste uitdaging is om de smaak goed te krijgen met de juiste ingrediënten. Dit product is op basis van tarwe, dus geen soja, zoals veel alternatieven in de markt. We hebben bewust gekozen om na de lancering van de basisitems plantaardige tonijn nu verder te ontwikkelen in een richting die al meer toevoegingen kent. Daarmee is het voor consumenten makkelijker om dit soort producten te proberen. Je ziet dat zij steeds meer op zoek zijn naar gemak. Dit speelt hier goed op in, omdat je met dit product in een handomdraai een lunch of snack klaarmaakt. Overigens zijn de plantaardige tonijnsalades ook de eerste producten die navolging krijgen in een tonijnvariant. Deze tonijnsalades zijn sinds kort beschikbaar in de supermarkt en natuurlijk gebruiken we hiervoor uitsluitend MSCgecertificeerde tonijn.”
Wat zijn de plannen met het concept voor aankomend jaar?
Stilma: “Blijven verbeteren, we hebben nog veel moois in de pijplijn. Uiteraard zien we deze prijs als een aanmoediging om retailers te overtuigen deze salades (nog) breder op te nemen. We streven naar maximale distributie zodat een zo breed mogelijke groep consumenten kan worden bereikt met dit mooie product. Naast de continue verbetering van de plantaardige range willen we onze visproducten zo duurzaam mogelijk aanbieden; onze tonijn is al 100% MSC-gecertificeerd. Onze doelstelling is om zo snel mogelijk alleen nog maar MSC-gecertificeerde visproducten aan te bieden.”
Hoe kunnen retailers de verkoop van de producten verder verbeteren?
Stilma: “Ruim aandacht blijven geven aan (plantaardige) visalternatieven door het hele jaar heen. Ook het combineren van de alternatieven met aanbiedingen of receptideeën in combinatie met reguliere tonijnproducten gaat helpen consumenten te attenderen op de keuzes die ze kunnen maken. Hierbij is schapcommunicatie ook erg belangrijk, het toevoegen van de vegetarische/vegan labels op de schappen maakt het verschil voor consumenten duidelijk.”
Wat is de toegevoegde waarde van jullie plantaardige tonijnsalades voor de categorie?
Luyten: “Traditioneel kent de categorie een relatief oudere gebruikersgroep. Met de Princes plantaardige tonijnsalade weten we een jongere doelgroep naar de categorie te trekken, te inspireren en verbinden. Deze introductie laat juist zien dat de categorie niet stilstaat en laten we een moderne en innovatieve kant van dit schap zien. Uit onderzoek blijkt dat de jongere huishoudens op zoek zijn naar snelle maaltijdoplossingen en inspiratie om vis in blik te gebruiken. Met dit gemaksproduct wordt de relevantie van de categorie op nieuwe momenten vergroot, niet alleen voor nieuwe, maar ook zeker voor bestaande gebruikers.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.