gvo-250415-062.jpg Foto: Gerard van Oosbree/Levensmiddelenkrant.

BioMarktMeter moet inzicht geven in markt voor biologisch voedsel

DEN HAAG/WAGENINGEN – Het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur is vorig jaar gestart met de BioMarktMeter. De monitor volgt de ontwikkeling van de markt voor biologische producten in Nederland.

Redactie |

Wageningen University & Research (WUR) is de uitvoerende partij. Vanaf 2 juni zijn de gegevens en analyses voor het eerst beschikbaar.

De BioMarktMeter is onderdeel van het landelijke Actieplan Groei van biologische productie en consumptie 2022-2030. Het actieplan heeft als doel om het biologische landbouwareaal in Nederland te laten groeien naar 15% in 2030. Biologische landbouw is beter voor het milieu, biodiversiteit en dierenwelzijn. Om deze voordelen op grote schaal te kunnen realiseren, moet ook de consumentenvraag naar biologische producten groeien.

Supermarkt
Het is voor het eerst dat er structureel onderzoek gedaan wordt naar de ontwikkelingen in de biologische markt. Om te beginnen worden de consumentenbestedingen aan biologische producten in supermarkten gemeten. Later dit jaar komen daar de foodservice en biologische speciaalzaken bij. Ook worden marketingaspecten zoals prijs, promotie en assortiment onderzocht. De monitor biedt ook inzicht in hoe consumenten biologische producten ervaren. Er wordt wekelijks gemeten, maandelijks gerapporteerd en per kwartaal gepubliceerd.

De eerste metingen zijn gedaan en daar komt uit dat biologische producten soms tot meer dan twee keer zo duur zijn dan hun niet-biologische tegenhangers, zoals bij biologisch varkensvlees en Nederlandse kaas. Bij andere producten, zoals aardappelen, melk of wortelen is het verschil veel minder groot.

Opvallend
De onderzoekers vinden het ook opvallend dat er maar een klein aandeel van promoties voor biologische producten is bij de vijf onderzochte supermarkten Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Plus en Lidl. Slechts een gemiddelde van 2,8% van alle promoties is biologisch. Toch stijgt het omzetaandeel van biologische producten van 3,2% in het vierde kwartaal van 2024 tot 3,6% in het eerste kwartaal van 2025.

“De BioMarktMeter biedt beleidsmakers, bedrijven, banken, innovators, maatschappelijke organisaties en alle overige actoren in de keten de informatie die zij nodig hebben om gerichte keuzes te maken, knelpunten te signaleren en kansen te benutten. Zo ondersteunt de monitor de transitie naar een duurzaam en toekomstbestendig voedselsysteem”, schrijft WUR.

De resultaten zijn in te zien op https://www.staatvanbiologisch.nl/

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops