GRUBBENVORST – Volgend jaar viert Clevers IJs haar veertigjarig jubileum. Wat ooit begon als een frietzaak, is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf met dertien vestigingen en levering aan verschillende supermarkten in het zuiden van het land. Salesmanager Jeroen van Summeren vertelt trots over de ontwikkelingen binnen de firma: “Clevers IJs geeft niet alleen smaak, maar ook een beleving.”
Het Clevers IJs-avontuur begon 39 jaar geleden toen Theo Clevers de frietkraam van zijn vader overnam. Daar begon hij met de verkoop van softijs en breidde dat langzaam maar zeker uit naar schepijs. Uiteindelijk werd de frietzaak omgezet in een volledige ijszaak. In 2001 werd een tweede vestiging geopend waarna het balletje ging rollen. Inmiddels heeft Clevers dertien ijssalons verspreid over het zuiden van het land.
Maar wat kenmerkt Clevers IJs eigenlijk? Van Summeren: “Naast het feit dat ijs van Clevers ambachtelijk wordt gemaakt, is de entourage waarin je ons ijs eet heel speciaal. Onze ijssalons zijn niet zomaar een plek waar je handijs op een vuistje haalt. Het zijn echte ijsrestaurants met zeker honderd ijscreaties op de kaart. Mensen komen naar ons toe tijdens een wandel- of fietstocht en hier beleven ze echt een feelgoodmomentje.”
Van 1 naar 100+ supermarkten
Sinds een paar jaar levert Clevers ook ijs aan supermarkten en andere foodservicepunten. De eerste samenwerking begon tien jaar geleden met één supermarkt. Maar de grote stap werd pas zo’n vier jaar geleden genomen. Van Summeren zegt daarover: “Toen Theo Clevers in 2019/2020 het stokje overdroeg aan twee francisenemers, zijn er een aantal dingen veranderd binnen het bedrijf. Dit waren franchisenemers van het eerste uur. Zij hadden de ambitie om Clevers groter op de kaart te zetten, dus heeft Theo een stapje teruggedaan om dit mogelijk te maken.”
Binnen het bedrijf groeide de vraag waarom consumenten willen dat Clevers IJs ook in een halveliterbak verkrijgbaar is in de supermarkt. Volgens Van Summeren is het antwoord simpel: “Mensen associëren ons ijs met een gezellig dagje uit. Als ze ons ijs proeven, denken ze niet alleen aan onze ijssalons, maar ook aan een fijne fiets- of wandeldag. Door het ijs ook in de supermarkt te verkopen, verlengen we de Clevers-beleving.”
Waterlelie
Toch ligt de nadruk binnen Clevers bij de ijssalons. “We hanteren het waterleliemodel waarbij de ijssalons de bloemen zijn”, legt Van Summeren uit. “Deze bloemen plaatsen we strategisch over het water zodat ze niet te ver uit elkaar liggen. In de praktijk betekent dit dat de ijssalons langs fiets- en wandelroutes staan en idealiter niet verder dan 25 kilometer uit elkaar liggen. Vervolgens zien we de supermarkten als de bladeren waarmee we de vijver dichtleggen.”
Blik op het ijsschap
Als Van Summeren naar het ijsschap in de supermarkt kijkt, valt het hem op dat het aanbod heel uitgebreid is. “Wij focussen ons als Clevers op de smaken die het populairst zijn in onze ijssalons. Op die manier proberen we synergie te krijgen tussen de ijssalons en de supermarkten en blijft Clevers IJs herkenbaar voor de consument.”
De ijssalons zijn tegelijkertijd voor Clevers een mooie manier om te meten welke ijssmaken het populairst zijn. “Daar kunnen we ook nieuwe smaken testen en zien wat aanslaat. Vervolgens kunnen we deze smaken introduceren in de supermarkten. Maar over het algemeen zijn mensen toch geneigd om hun favoriete ijssmaak te kopen. Onze toppers zijn de ijsvarianten cookies, yoghurtbosvruchten en hazelnootpraliné.”
Liefhebbers uit het hele land
De komende jaren hoopt Clevers IJs verder uit te breiden. “Ons bedrijf is echt een begrip in het zuiden van het land”, stelt Van Summeren. “Maar niet alleen mensen in Limburg, Brabant en Gelderland weten ons te vinden. We krijgen regelmatig toeristen uit Amsterdam en de rest van het land op bezoek. Het zou daarom heel mooi zijn als we ons ijs de komende jaren in een groter gebied kunnen aanbieden.”
Volgend jaar is het in ieder geval feest. Dan bestaat het bedrijf 40 jaar. “We weten nog niet precies hoe we dat gaan vieren, maar we zullen deze mijlpaal zeker niet zomaar voorbij laten gaan”, belooft Van Summeren.
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.