Inga Blokker directeur FSIN.jpg FSIN-directeur Inga Blokker

Achtergrond

FSIN presenteert cijfers foodmarkt 2023

EDE – Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) presenteert de definitieve foodmarktcijfers van 2023. Al 21 jaar geeft zij een gedetailleerd beeld van de marktontwikkelingen in de buitenshuisconsumptie in de FSIN Beleidsmonitor.

Fabiana van de Paverd |

De consument bleek lang de inflatie te trotseren door gewoon te blijven uitgeven in Foodservice. Het was de staart van het ‘corona-inhaalgedrag’. In de tweede helft van 2023 kwam daar een abrupt einde aan. Vanaf de zomer van 2023 was er sprake van downtrading en volumedaling. Het was een logische - zij het late – reactie van de consument op de sterk gestegen prijzen, op een daling van de koopkracht en op een (milde) economische recessie. Door die plotselinge omslag in de bestedingen is de totale foodomzet over 2023 lager uitgekomen dan ten tijde van de ramingen in september 2023, aldus FSIN. De omzet van de totale foodmarkt steeg in 2023 uiteindelijk met 8,8% naar € 72.296 miljoen. Dat is nog steeds een heel forse stijging, die vooral is veroorzaakt door de inflatie en het genoemde staartje inhaalgedrag.

"Staart corona-inhaalgedrag gaf plotselinge omslag"

Lichte groei
Ondanks de afnemende bestedingen vanaf de zomer van 2023, verwacht het FSIN voor 2024 toch weer een lichte groei van de foodmarkt van 2,3% naar € 73.978 miljoen. In het vierde kwartaal van 2023 nam de consumptie door huishoudens alweer toe, waardoor de economie, na drie kwartalen van lichte krimp, herstelde (+0,3%). In 2024 krijgen consumenten meer te besteden door stijgende lonen en een snel dalende inflatie. Volgens het bedrijf kunnen ze ook de aandrijvende kracht van de gemaksgeneraties op de foodsector niet genoeg benadrukken. Alleen al door de toename van het aantal volwassen Generatie Z’ers vloeit er dit jaar een half miljard euro extra naar Foodservice.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.