ARNHEM – Online supermarkten en flitsbezorgers moeten gewoon de cao voor het Levensmiddelenbedrijf volgen. Dat is het resultaat van de uitspraak in hoger beroep van het Gerechtshof Arnhem dat een eerdere uitspraak van de rechtbank Utrecht bevestigt. Het hoger beroep was ingesteld door Picnic, Flink en brancheorganisatie E-commerce Nederland.
Het verschil van mening komt voort uit de redenatie van onder andere Picnic dat de bedrijfsactiviteiten van de online boodschappenbezorgers dermate afwijken van die van een reguliere ‘stenen’ supermarkt. Het zou beter passen bij die van andere webshops en dus een andere, eigen, cao. Onlangs werd door E-commerce Nederland een nieuwe cao voor de online-branche afgesproken met vakbond De Unie.
Concurrentie
Vakbonden CNV en FNV en de brancheorganisatie voor zelfstandige supermarktondernemers Vakcentrum zijn van mening dat de activiteiten helemaal niet afwijken. In februari 2024 kregen ze daarin gelijk van de rechtbank Utrecht met als gevolg dat zowel Picnic en flitsbezorger Flink de cao voor het Levensmiddelenbedrijf moesten gaan volgen en niet de eigen cao van E-commerce Nederland. Zowel de vakbonden als Vakcentrum zijn van mening dat concurrentie niet op arbeidsvoorwaarden gebaseerd mag zijn. De meeste traditionele supermarkten bezorgen ten slotte ook boodschappen.
Winkels
Kort uitgelegd heeft het hof bepaald dat Picnic en Flink wel werknemers in dienst heeft die vallen onder de cao voor het Levensmiddelenbedrijf. In een ingewikkelde uitspraak bepaalde het hof dat Picnic en Flink winkels exploiteren en dat alle activiteiten van de werknemers in dienst staan van het verkopen van producten aan klanten en die te leveren. Dit houdt in dan zowel Picnic als Flink gehouden zijn aan de cao voor het Levensmiddelenbedrijf. Het grootste pijnpunt voor de bedrijven zijn de bepalingen uit de cao met betrekking tot de toeslagen voor het werken op zon- en feestdagen.
Vakcentrum
Met de uitspraak van het Gerechtshof komt er mogelijk een einde aan de strijd. Vakcentrum-directeur Patricia Hoogstraaten in een reactie op de uitspraak: “En eerlijk gezegd hadden wij niet anders verwacht. Het (virtueel) bestellen en bezorgen van boodschappen hoort al decennia bij de service van een supermarkt. Dat is nu niet ineens anders, omdat een bedrijf zich op een andere manier organiseert. Het is simpel ‘de klant bestelt, de winkel bezorgt’ en daarvoor moeten overal dezelfde arbeidsvoorwaarden gelden. Ongeacht de naam van de supermarkt en al dan niet op wielen. Dat hebben we al jaren gesteld en ik ben blij dat wij daar nu weer gelijk in krijgen.”
Vakbonden
Ook vakbond CNV vindt de uitspraak een goede zaak. “De uitspraak betekent bovendien dat medewerkers nu met terugwerkende kracht recht hebben op niet betaalde vergoedingen uit de voorgaande periode”, zegt Jacqueline Twerda van CNV. “Dat kan oplopen tot wel duizenden euro’s. Uiteraard gaan we onze leden hierover informeren en ze helpen dat geld terug te krijgen. Bovendien zullen we er ook alles aan doen om te handhaven dat de juiste cao vanaf nu wordt toegepast. Bovendien moeten werkgevers in de levensmiddelen-cao een toeslag betalen voor avond- en weekendwerk. In de e-commerce-cao staat zo’n bepaling niet. Ik snap de problemen waar de online winkels mee worstelen echt wel. En we willen daar best een oplossing voor zoeken, maar wel via de normale weg. Dus via het cao-overleg voor de supermarkten. Aan de online winkels is het nu om zich net als de traditionele supermarkten aan te melden bij de werkgeversvereniging en via die weg hun invloed uit te oefenen op de arbeidsvoorwaarden”, aldus Twerda.
Collega-bestuurder van FNV Handel Michiel Al reageert verheugd: “We zijn vanzelfsprekend blij met deze uitspraak. De rechter onderstreept opnieuw dat websupers en flitsbezorgers ook supermarkten zijn, zij het in een digitaal jasje. De cao is er om mensen te beschermen, niet om mee te marchanderen. Dit gaat over rechtvaardigheid. Werk dat gelijk is, hoort gelijk beloond te worden. Zo zorgen we ervoor dat bedrijven niet met elkaar kunnen concurreren ten koste van arbeidsvoorwaarden.”
E-commerce Nederland heeft nog niet gereageerd op vragen.
Bron: Levensmiddelenkrant