jopenbier-10.jpg Foto: Jopen

Fabrikanten

Jopen biedt bierfans kans tot mede-eigenaarschap

HAARLEM – Bierbrouwerij Jopen biedt liefhebbers van hun bier de kans om mede-eigenaar te worden van het bedrijf. Met de opbrengst van de crowdfundingcampagne wil de craftbierbrouwer uitbreiden, verduurzamen en innoveren.

Redactie |

Bijna dertig jaar geleden begon Jopen als burgerinitiatief om 750 jaar Haarlemse stadsrechten te vieren. Een groep bierliefhebbers wilde de brouwtraditie van de stad een nieuw leven inblazen en zo ontstond Jopen. Inmiddels is het biermerk uitgegroeid tot de grootste craftbierbrouwerij van Nederland. Het Haarlemse bier wordt verkocht in 2300 horecagelegenheden en 5600 winkels, en wordt geëxporteerd naar 18 landen.

Groeimogelijkheden
De brouwerij heeft nog veel ambitie om verder te groeien. “Lydian en ik zeggen vaak tegen elkaar dat we nog maar net begonnen zijn”, aldus oprichter Michel Ordeman, die het bedrijf samen met zijn vrouw Lydian Zoetman aanstuurt. “We hebben nog veel plannen en we zien veel groeimogelijkheden voor craftbier in het algemeen en Jopen in het bijzonder. Dat doen we het liefst samen met een groep trouwe fans en liefhebbers.”

Om de groei te verwezenlijken lanceerde Jopen eind vorig jaar een crowdfundingcampagne. Belanghebbenden konden ‘Jobligaties’ kopen, certificaten van aandelen, waarmee ze mede-eigenaar van het bedrijf konden worden. Het streefbedrag van de campagne is 2,5 miljoen euro. Hiermee wil Jopen inzetten op groei en verduurzaming. Ordeman: “Er staat een nieuwe hoogwaardige afvullijn voor blikken op de planning, en een modernisering en verduurzaming van het brouwerijgebouw.” Ook een verbouwing van de Jopenkerk en een eigen pasteurisatielijn voor non-alcoholische bieren liggen in het verschiet.

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops