16 Juli 2018
Home > Nieuws > Algemeen > Column: Zintuigen

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Column: Zintuigen

Het komt regelmatig voor dat ik aan de kassa sta en dat ik aan de jonge medewerker moet uitleggen welk soort groente er op de band ligt. Daarnaast vraag ik me af in hoeverre deze generatie is opgevoed met aandacht voor verspilling.

Het zijn consumenten die op dit gebied weinig verantwoordelijkheidsgevoel of instinct/inschattingsvermogen hebben voor het bepalen of een product nog eetbaar is. Misschien even goed om te weten dat 795 miljoen mensen ter wereld niet genoeg te eten hebben, waarvan 98 procent in ontwikkelingslanden woont. Een ander opvallend feit is dat als vrouwen toegang zouden hebben tot dezelfde bronnen als mannen, het aantal mensen dat hongerlijdt in de wereld dan zou teruglopen naar 150 miljoen. Vrouwen vertegenwoordigen iets meer dan de helft van de wereldbevolking, maar hun aandeel in het aantal hongerigen is meer dan 60 procent.

Vergis u niet, ik ben geen idealist, iemand die denkt de wereld te moeten of kunnen verbeteren met mooie praatjes over het milieu. Ik zie mijn ouders elk papiertje scheiden, elk kruimeltje in de groene bak doen en ik denk alleen maar: Zolang heel Azië nog nauwelijks van een roetfilter heeft gehoord, is dit fanatieke scheiden van afval een druppel op de gloeiende plaat. Of is elke druppel er toch één?

Houdbaarheidsdatums
5 procent van de verspilling in Nederland zou in de supermarkt plaatsvinden, 42 procent door de consumenten. Dat komt neer op 700 miljoen kilo per jaar. Er zit een causaal verband tussen het hebben van basale kennis over voeding, het beter houdbaar maken en houden daarvan en voedselverspilling. Wanneer consumenten meer kennis zouden hebben over het kopen en verwerken van voedsel, dan zou een consument minder geneigd zijn toch het achterste pakje te pakken, omdat dat zogenaamd nog verser is (terwijl we het diezelfde avond eten). Dan zou iemand meer op zijn zintuigen vertrouwen om te bepalen of iets nog goed is, in plaats van krampachtig vasthouden aan houdbaarheidsdatums.

De controlerende instantie, de NVWA, is streng over tht-beleid. We schieten door in regelgeving! Er wordt gereguleerd alsof er bosjes consumenten neervallen aan voedselvergiftiging. Terwijl het tegengestelde waar is. We kunnen nergens meer tegen. Wanneer we op vakantie gaan en een product bevat iets te veel micro-organismen, is het toilet een paar dagen onze beste vriend. Laten we, ondanks het lacherige geitenwollensokkengehalte, ons in dit onderwerp verdiepen en de consument helpen verspilling tegen te gaan. We zijn op de goede weg, helpt u ook mee?

Milou Driesse           
Directeur PULSUS.NU, trainer/docent: Retail en Vers-detailhandel

Bron: Levensmiddelenkrant

Introducties & Acties

Nieuw: CoolBest Smoothies

Iedereen kent CoolBest van de lekkere sappen in de koeling, waarmee het merk de categorie heeft...

Calvé komt met drie nieuwe smaken

Unilever heeft nog niet heel lang geleden de Calvé Extra Crunchy-variant toegevoegd aan het...

DubbelFrisss Bruisend Bronwater

DubbelFrisss komt met een geheel nieuwe propositie, namelijk: Bruisend Bronwater met 10% Fruitsap...