19 Augustus 2017
Home > Nieuws > Algemeen > ABN AMRO: ‘Flinke stijging kleine foodproducenten’

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

ABN AMRO: ‘Flinke stijging kleine foodproducenten’

AMSTERDAM- Het aantal kleine foodondernemers is de afgelopen vijf jaar flink gegroeid. Het aantal producenten met minder dan vijf medewerkers steeg met 45 procent, terwijl het totale aantal fabrikanten in de foodsector met ‘slechts’ 21 procent groeide.

Dit blijkt uit een nieuw rapport van ABN AMRO. Tussen 2011 en 2016 groeide vooral het aantal kleine bierbrouwerijen explosief: met maar liefst 430 procent. Ook het aantal producenten van bakkerijproducten, zoals cakes en taarten, nam fors toe (+46 procent). De grote populariteit van ‘thuisbakken’ en stijgende vraag naar speciaalbieren zijn de aanjagers van deze groei, stelt de bank.

Foodtrends
Kleine ondernemers leveren hun producten vaak via de speciaalzaak, horeca/foodservice of rechtstreeks via een eigen (online) winkel. Zij maken volgens ABN AMRO het verschil door snel in te spelen op foodtrends, op het gebied van gezondheid of de behoefte aan kleinschaligheid en ambachtelijke en duurzame producten. Ook supermarkten benutten steeds vaker de kracht van de sterkste groeiers om hun formule te versterken en zich te onderscheiden van concurrenten met een uniek assortiment. Nu buitenhuisconsumptie steeds meer terrein wint, zullen ook hotels, restaurants en cafés nog meer behoefte krijgen aan onderscheidende producten op de menukaart, blijkt uit het rapport.

Start-up cultuur
De opmars van het aantal kleinschalige foodproducenten is dan ook voorlopig nog niet ten einde. ABN AMRO verwacht dat deze groep ondernemers in de komende twee jaar met 7 procent per jaar zal groeien. Hiermee zet de ‘start-up cultuur’ binnen de foodsector stevig door, schrijft de bank.

Loyaliteit
Echter moeten ook kleine ondernemers blijven innoveren, als zij consumenten aan zich willen blijven binden, benadrukt, benadrukt Rob Morren, sector banker food van ABN AMRO. “Een duidelijke en onderscheidende positionering ten opzichte van bestaande producten, je markt goed kennen, en professionalisering zijn belangrijk. Een efficiënte productie en logistiek zijn basisvoorwaarden. Het is aan de ondernemer om met overtuigingskracht duidelijk te maken waarom zijn product een aanvulling is op een menukaart of aan het assortiment van een supermarkt en hoe het bijdraagt aan een sterke formule en loyale klanten”.

Bron: Levensmiddelenkrant/Out.of.Home Shops