24 Juni 2017
Home > Nieuws > Algemeen > AH to go voelt zich lekker langs de weg

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

AH to go voelt zich lekker langs de weg

ZAANDAM- AH to go en BP sloegen najaar 2016 de handen ineen en creëerden conveniencestores in benzinestations. Een mooie combinatie, zo stelt Albert Heijn na een paar maanden. “Het voelt lekker hier.”

’Good Food To Go’ bereikbaar maken voor iedereen, zo luidt de missie van AH to go, het conveniencelabel van Albert Heijn. “Dat is onze missie. Daar bouwen we iedere dag aan.” Die missie past uitstekend in het petrolkanaal. Na een mislukte poging met een AH to go langs de snelweg bij Meerkerk, maakte de retailer de stap in het najaar van 2016 opnieuw. In Nederland werd de samenwerking gezocht met BP en werden zes proefwinkels gerealiseerd, waarvan vijf in de Randstad en een in Deventer. In Duitsland – waar het Zaanse blauw geen merkbekendheid heeft omdat er geen supermarkten van Albert Heijn zijn gevestigd – wordt aan de weg getimmerd met vijf AH to go-afdelingen in Shell-stations. Jan-Willem Dockheer, general manager Albert Heijn to go Nederland en Duitsland is na een klein half jaar bereid tot een tussentijdse evaluatie.

Aanpassingsvermogen
De belangrijkste eigenschap die AH to go heeft om bovengenoemde missie te verwezenlijken, is aanpassingsvermogen. Dockheer: “Of we nou in een treinstation zitten, bij een universiteit of in een drukke winkelstraat, we passen ons aan aan de geldende codes. Dat hebben we dus bij BP ook gedaan. In een tankstation heb je ruwweg drie routes, mensen die snel hun benzine willen afrekenen, mensen die snel een vers broodje willen en de route naar het toilet. Zo’n code moet je niet schenden. In die zin gedragen wij ons als gast, zonder dat we onszelf verloochenen.”

Snackintensiteit
Dockheer is enthousiast. “Het voelt lekker hier. Klanten reageren positief omdat AH to go een vertrouwd gezicht is op een voor hen onverwachte plek, ze vinden BP en AH to go een leuke combi, iedereen kan vinden wat hij zoekt.” Nu is het food & beveragegedeelte van de meeste tankstations redelijk ‘vette-bek-gedreven’ met veel snacks en energydrinks. Tegen die perceptie kan zelfs Wild Bean Café met de focus op bewust en gezondheid eten, tot nu toe niets veranderen. Dat was voor AH to go wel nieuw. Dockheer: “De snackintensiteit is hier een stuk hoger ja. Wat gehaktstaven betreft, dan heb je het hier wel over andere aantallen. Maar onze systemen pakken dat automatisch op.”

Muntthee
Natuurlijk geeft het logistiek niet zoveel problemen om een paar dozen extra ‘frituur’ mee te nemen. Maar de doelgroep langs de weg is toch anders. Of gedraagt zich anders. De truckchauffeur die liever twee frikandellen op zijn broodje heeft, klinkt misschien karikaturaal, maar je komt ze tegen. Dockheer zegt het letterlijk: “AH to go gaat voor lekker en gezond onderweg. Daar worden wij blij van.” Maar het broodje bal versus de quinoa-salade met verse muntthee, bijt dat elkaar niet? Volgens Dockheer valt dat wel mee. Het is een kwestie van de zaak in balans brengen. Dockheer: “We hebben het assortiment verrijkt met meer gezonde producten en dat wordt gewaardeerd. Alle producten liggen bij elkaar in de buurt. Als het ons lukt om mensen te verleiden tot iets gezonds, zijn we blij.”

Een positief verhaal dus. Toch is Dockheer terughoudend met uitspraken over de verdere uitrol. “Dat is heel verleidelijk, maar dat doen we niet. We testen in ieder geval tot het einde van dit jaar.”

Auteur: Roderick Mirande

Lees het hele verhaal in de laatste Levensmiddelenkrant en Out.of.Home Shops. Nog geen abonnement? Vraag er hier een aan.

Bron: Levensmiddelenkrant/Out.of.Home Shops