18 Augustus 2017
Home > Nieuws > Algemeen > Alarm! We verzuipen de klant in content

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Alarm! We verzuipen de klant in content

NIEUWVEEN – Consumenten zijn overvoerd met reclame en proberen die te vermijden. Supermarkten en merken zoeken het steeds vaker in contentmarketing. Is dat een verstandige keuze?

Informatiestress is een teken van deze tijd.  Vooral door de toename van het aantal schermen waar we op actief zijn, krijgen wij, maar ook de supermarktconsument een overload aan informatie, nieuws en content te verwerken. Tegelijkertijd – en nu wordt het een issue - wordt contentmarketing en branded content gezien als de heilige graal voor reclamemijdend gedrag. En dat reclamemijdende gedrag is volgens Aart Lensink, mede-oprichter en –eigenaar van communicatiebureau LVB Networks de belangrijkste oorzaak van alle ‘problemen’. Lensink: “Als klanten advertenties vermijden, gaan adverteerders iets anders doen. De merken zelf denken dat ze door niet-reclamische reclame, ofwel content, te maken de klant alsnog kunnen bereiken. Dat levert vooral héél veel content op. Die heel vaak erg op elkaar lijkt.”

Blije klanten
Als we Lensink beluisteren, zijn we dus in een situatie terechtgekomen, waarbij de contentclutter onze oren uitspuit. Als supermarkt- en als A-merk zou je daar een weg omheen moeten leggen, maar is het probleem in de levensmiddelenbranche ook zo groot? Volgens Lensink hebben veel supermarkten elkaar in de afgelopen tien, twintig jaar nagedaan in hun contentproductie. “In het printtijdperk was dat nog niet zo erg. Elke supermarkt had z’n eigen tijdschrift, vaak grotendeels gevuld met recepten. Dat was en is prima. Want je komt niet in alle supermarkten, dus de supermarkten maakten hun klanten ook echt blij. Maar online werkt dat anders.”

Abba had gelijk
In het digitale domein heb je volgens Lensink veel meer te maken met winnaars en verliezers. “Na het succes van Allerhande wilden andere supermarkten dat succes kopiëren, maar online werkt dat niet zo. De traffic naar andere supermarkten is gewoon veel geringer. En op zoekresultaten lukt het ook niet hoge posities te krijgen. Dan moet je je afvragen of dat wel het thema is waar jij over moet communiceren.” Het pijnlijke gevolg van al die goede bedoelingen is volgens Lensink dat supermarktklanten 'content-mijdend gedrag' vertonen. Lensink: “De ongemakkelijke waarheid is dat een groot deel van de content nauwelijks wordt bekeken. Abba had gelijk: the winner takes it all. Er wordt veel content geproduceerd die niet onderscheidend is. Die belandt op de grote hoop. De content kan zelf best goed zijn en degelijk, maar als je niet de eerste, de beste, de leukste of de meest relevante bent dan werkt het niet.”

Dit artikel is geschreven door Roderick Mirande. Lees zijn hele artikel in Levensmiddelenkrant, week 19. Nog geen abonnement? Klik hier.

Bron: Levensmiddelenkrant