24 Oktober 2017
Home > Nieuws > Algemeen > Column: Datakoppijn

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Column: Datakoppijn

Op het moment dat ik deze column schrijf, realiseer ik me dat duizenden mensen in de foodbranche nu bezig zijn met data. Data invoeren, data controleren en data klaar maken voor de volgende schakel in de keten.

Ik heb er al jaren enorme hoofdpijn van, noem het voor mezelf dan ook datakoppijn. Ben er intussen achter gekomen dat velen lijden aan deze vervelende ziekte.

Als je vroeger als producent goederen wilde leveren aan een groothandel of retailer kwam je er al goed van af als je de omschrijving, verkoopprijs en aantal goed op papier kreeg. Dat was voldoende voor een vlekkeloze datastroom. Uiteraard zijn deze gegevens anno 2017 niet meer toereikend.

Veldjes
Maar nu zijn we totaal doorgeslagen. Honderden veldjes moeten worden ingevuld; van lengte, hoogte, breedte naar alle voedingswaarden, van barcode tot SSCC-label, van transparante prijsopbouw tot allergenen.

De producent stuurt dat keurig in naar GS1 of PS in Foodservice, die zetten het door naar de groothandels en retailers en zij doen er nog een eigen sausje overheen. Maar dat proces loopt verre van vlekkeloos. Steeds weer zie ik de frustraties en irritaties bij alle schakels uit de keten. Fouten en foutjes zijn menselijk, maar tegelijkertijd dodelijk voor bovenstaand proces.

En dus gaan we met z’n allen vingerwijzen. Die levert het niet goed aan, die zet het niet goed door. Ik doe het goed, maar de ander niet.

Oplossing
De juiste oplossing heb ik ook niet. Een apart bureau inhuren om boetes uit te delen aan producenten, zoals onze grootste grootgrutter doet, terwijl zij toch één van de oprichters zijn van GS1, werkt volgens mij niet. Sterker nog, als de heer Heijn in de jaren 70 van de vorige eeuw had geweten hoeveel koppijn data bezorgt bij de foodbranche in 2017, had hij waarschijnlijk de barcode lekker in de VS gelaten!

Wellicht helpt iets meer begrip voor elkaar wel. Juiste data is key, maar tegelijkertijd hogere wiskunde bij zowel de producenten, handel als retailers.

Help elkaar in de strijd tegen datakoppijn!

Rob van Herpen
Is eigenaar van CaminoR Advies B.V.
 

Bron: Levensmiddelenkrant