1
19 November 2017
Home > Nieuws > Algemeen > Column: Denken, durven en doen

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Column: Denken, durven en doen

Jarenlang heb ik het geluk gehad om onder en met Abel Slippens te mogen werken. Abel had tal van sheets liggen die hij gebruikte voor presentaties. Op één daarvan stonden de woorden denken, durven en doen.

Volgens mij kwam er op het laatst nog het woord ‘doorzetten’ bij, maar dat weet ik niet zeker. Denken, durven en doen. Een soort management-filosofie. Eentje van de koude grond weliswaar, maar ook eentje waar ik nog vaak aan herinnerd word. Want met dat ‘denken’ zit het anno 2017 wel goed. Er wordt wat afgedacht. Visie, beleid, KPI’s, werkgroepen, stuurgroepen, consultants, beter, meer, vooruit en klaar voor de toekomst. Computers vol, boeken vol - prachtig gelardeerd met grafieken- en de koppen vol.

Durven wordt al wat lastiger. Vaak komen uit deze plannen allerlei veranderingen. En veranderde omstandigheden zijn lastig. “Goed plan… maar we doen het (toch maar) niet. Hatseflats; enorme bedragen aan uren, papier en goed bedoelde plannen zo de prullenbak in omdat een of andere manager zijn keutel intrekt (hij is ten slotte maar 2 jaar, 4 maanden en 8 dagen van zijn welverdiende VUT af en dan ga je niet meer alles op zijn kop gooien).

Maar wat mij vooral opvalt is het gebrek aan ‘doen’. Man, man, man, wat zijn we toch niet aan het ‘doen’. Volgens mij de belangrijkste van de drie. Zonder doen namelijk geen omzet, geen winst, geen toekomst. Ga maar eens na bij je eigen bedrijf wie nou de hele dag aan het ‘doen’ is, gewoon werken, gewoon leveren. Zet er maar eens een stopwatch bij, check maar eens wie van de acht uur nou écht acht uur aan het werk is.

Dan kom je tot de conclusie dat het allemaal reuze meevalt, of tegenvalt, zo jij wilt. Dan lijkt het een beetje op de gemiddelde voetbalwedstrijd in de eredivisie; 90 minuten waarvan er netto maar 50 gevoetbald wordt. Mooie taak voor alle ceo’s en managementteams om daarmee eens aan de slag te gaan. Maar vrees dat zij in dat zelfde schuitje zitten.

Het voordeel van het ‘niet doen’ is dat je ook niet hoeft door te zetten. Dat hoeft dat dus ook niet op de sheet.

Bron: Levensmiddelenkrant