25 September 2018
Home > Nieuws > Algemeen > Column: Prachtdeal!

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Column: Prachtdeal!

Vanaf de overname van Sligro Food Group heb ik mee mogen werken aan de opbouw van Emté. Jarenlang heb ik gezien dat er hard aan de formule gewerkt werd en mooie zaken werden gerealiseerd, maar de resultaten bleven tegenvallen.

De verkoop van Emté aan Coop en met name Jumbo is uiteindelijk het resultaat. Ik vind het een fantastische deal, voor alle partijen. En wel met de volgende onderbouwing: Sligro Food Group wordt weer Sligro. Ofwel, Sligro kan zich weer volledig richten op haar corebusiness foodservice, waar zij met afstand marktleider is in Nederland. Daarnaast kan Sligro zich focussen op het uitbouwen van deze business. In Nederland maar vooral ook in het buitenland. Een eerste stap is de ‘reciprociteitsdeal’ om La Place te gaan beleveren.

Expansiedrift
Dat brengt me meteen bij de voordelen voor Jumbo. Naast de expansiedrift, die door deze deal weer zo’n 1,5 procent marktaandeel brengt, is Jumbo af van de moeilijke foodservice-activiteiten die het nu Sligro laat doen. Kortom, Sligro en Jumbo gaan hierdoor weer doen waar zij goed in zijn. De ene is een topper in foodserviceland, de andere in foodretailland. Een kind had het kunnen bedenken! Vanuit sociaal perspectief is het een geruststelling voor de medewerkers van Sligro Food Group ‘die meegaan in de deal’. Winkelpersoneel kan blijven, DC-personeel (voorlopig) ook en kantoorpersoneel kan gewoon naar de overkant van het kanaal in plaats van urenlange extra reistijden. De franchisers van Emté krijgen eindelijk zekerheid en zullen Coop of Jumbo omarmen. Tegelijkertijd zullen zij ook gaan ervaren dat ‘er overal wel iets is’ en over enkele jaren misschien constateren dat het bij Sligro Food Group eigenlijk nog niet zo verkeerd was …

Tot slot geeft deze move een boost aan Coop: zo’n 30 winkels in een keer erbij geeft weer nieuwe spirit in de tent en het marktaandeel stijgt met zo’n 1 procent. Al met al dus een prachtdeal, al zullen ze daar bij Superunie (verlies marktaandeel) en haar leden (een deal met Plus leek voor velen voor de hand te liggen) anders over denken. Super de Boer, Konmar, Edah, C1000, Emté….. who’s next?

Rob van Herpen
is eigenaar van CaminoR Advies B.V.

Bron: Levensmiddelenkrant

Introducties & Acties

Nieuw: Dr. Oetker Verwen Brookies

Dr. Oetker Verwen Brookies combineert de kwaliteiten van twee klassiekers: het smeuïge van brownie...

Nieuw: Dr. Oetker Glamourmix

Dr. Oetker brengt weer een nieuwe decoratiemix naar het bakschap: Dr. Oetker Glamourmix.

Nieuw: Koopmans cakemixen

Koopmans introduceert dit najaar drie nieuwe, toegankelijke cakevarianten: een frisse citroencake,...