1
18 November 2017
Home > Nieuws > Algemeen > Column: Waarom veranderen?

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Column: Waarom veranderen?

Afscheid: ‘ Als je wil verbeteren, moet je veranderen. Als je gaat veranderen, moet je er beter van worden. Als je niet verandert, word je ook niet beter. Als je niet beter wilt worden, hoef je ook niet te veranderen.’

Met deze woorden nam ik na lange tijd afscheid als bestuurslid van mijn amateurvoetbalclub. Bij onze voetbalclub verandert er nogal wat om er beter van te worden. Er is een kunstgrasveld aangelegd. Gevolg: we kunnen altijd trainen en worden dus beter. Er is fors geïnvesteerd in zonnecollectoren, zonnepanelen en een palletkachel. Gevolg: de energiekosten gaan structureel met duizenden euro’s naar beneden. Goed voor de clubkas.</p>

Overeenkomst: In januari 2018 loopt mijn overeenkomst met onze groothandel Van Tol af. Misschien is dat ook wel een reden om te verbeteren, dacht ik bij mijzelf. Veranderen van groothandel? Er is geen betere voor de kleine winkels.

Veranderen van accountant? Jazeker. Ik heb ongeveer twintig jaar gebruikgemaakt van de diensten van Marshoek. Naar tevredenheid. Per week had ik er veel werk van. Facturen inkloppen. Personeelsuren registreren. Registreren van derving etc. Bij De Coop en Haegen ga ik helemaal in de cloud. Minder tijd nodig en ook nog eens goedkoper.

Veranderen van tussenpersoon verzekeringen? Jazeker. We zijn al heel lang klant bij Supergarant. Niets mis mee. Ik maak een nieuwe start bij een nieuwe tussenpersoon. Betere dekking en ook nog voordeliger.

Nieuwe leverancier van gas en elektra? Jazeker. Kilowatts en kubieke meters is een ondoorzichtige handel. Ik ga gewoon voor de goedkoopste.

Toekomst: Onze Dagwinkel staat op een mooie locatie in een alleraardigst dorp. De concurrentie vanuit Leerdam is stevig. Maar dat was het in 1948 ook, toen mijn vader als VIVO begon. Volgend jaar bestaan we dus 70 jaar. Mooi om even bij stil te staan. Achteromkijken heeft geen zin.

Perspectief: Schathemeltjerijk word je niet van een buurtwinkel. Je kan er wel een mooie boterham mee verdienen en deze ook nog goed beleggen. De kunst is om een goed ‘middelpunt’ in het dorp te zijn en te blijven. Uiteraard hebben we daar een goede exploitatie voor nodig. Kostenbeheersing is belangrijk. Verbeteren en veranderen is nog veel belangrijker. Het assortiment is dagelijks onderwerp van nadenken. Onze medewerkers volgen cursussen en maken plannen. Alles met als doel: hoe kan ik onze klanten nog beter van dienst zijn?

Ad de Jong is supermarktondernemer van Ad en Tineke’s Dagwinkel te Schoonrewoerd. Reageren? Mail naar info@dagwinkelschoonrewoerd.nl

Bron: Levensmiddelenkrant