1
17 December 2017
Home > Nieuws > Algemeen > Genomineerden Merk van het Jaar

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Calvé is genomineerd in kruidenierswaren overig.

Genomineerden Merk van het Jaar

Den Haag - De genomineerden voor de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) Merk van het Jaar awards 2017 zijn bekend.

In een grootschalig consumentenonderzoek onder ruim 11.500 shoppers, uitgevoerd door GfK, zijn 89 merken beoordeeld op kwaliteit, innovatie en expressiviteit. Met hun nominatie voor een categorieprijs maken de merken ook kans om dé titel Merk van het Jaar 2017 in de wacht te slepen. Het merk met absoluut de hoogste score op zowel merkkracht als merkkrachtontwikkeling ten opzichte van 2016, wordt bekroond de award Merk van het Jaar 2017. De winnaars worden op donderdag 19 oktober bekend gemaakt tijdens de Jaarbijeenkomst van de FNLI.

Nominaties
Alcoholische dranken: Heineken, Hertog Jan, Lindeman’s
Non-alcoholische dranken (excl. zuivel): Coca-Cola, Douwe Egberts, Pickwick
Zoetwaren, snacks, ontbijtproducten, brood en banket: De Ruijter, Lays, LU
Kruidenierswaren overig: Calvé, Koopmans, Nutrilon
Zuivel, geelvetten en sojaproducten: Campina, Chocomel, Mona
Vers, salades, diepvries en verpakte groenten: Dr. Oetker, HAK, Ola
Persoonlijke verzorging en schoonmaak: Nivea, Pampers, Robijn

De Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) reikt in samenwerking met GfK en Distrifood de Merk van het Jaar awards uit om de waardering van de Nederlandse consument tot uitdrukking te brengen.

Bijzondere prestatie award
Elk jaar wordt ook een prijs voor een bijzondere prestatie uitgereikt. Dit jaar is dat voor het merk dat het sterkst is gestegen in merkkracht. De mentale kracht van een A-merk wordt bepaald door MerkKwaliteit, de gepercipieerde ‘waarde’ van het productassortiment, en de MerkVitaliteit, de extrinsieke, meer emotionele elementen van een merk. Het merk dat zich in de periode 2016-2017 op deze elementen het meest positief heeft ontwikkeld, ontvangt de bijzondere prestatie award. De genomineerden voor deze speciale award zijn: Nestlé, Pepsi en Red Bull.

Sterkst verbeterd
Danny van den Burg van GfK: “Sinds de 2013-editie speelt de ontwikkeling van het merk ten opzichte van het voorgaande jaar al een rol bij de vaststelling van de Merk van het Jaar award. We hebben er dit jaar voor gekozen om de bijzondere prestatie award toe te kennen aan het merk dat zich in het bijzonder het sterkst verbeterd heeft in merkkracht. Deze award is daarmee een beloning voor de korte termijn prestatie van het merk.”

Vorig jaar won Koopmans, het jaar daarvoor werd Bolletje tot winnaar uitgeroepen.

Bron: FNLI