18 Oktober 2017
Home > Nieuws > Algemeen > Plastic Soup Surfer voert druk op

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Plastic Soup Surfer voert druk op

UTRECHT - Tien directeuren/CEO’s van grote frisdrank-producerende bedrijven kunnen in de komende weken een deurwaarder van de Plastic Soup Surfer verwachten.

De deurwaarders wijzen de topbestuurders op hun rol en het nemen van verantwoordelijkheid in het voorkomen van ‘hun‘ plastic zwerfafval in onze bermen, grachten, rivieren, stranden en de Noordzee.

“Gekozen is voor tien directeuren van bedrijven die een belangrijke rol spelen in het statiegeld-dossier. De stem van deze directeuren kan doorslaggevend zijn voor de invoering van statiegeld op kleine plastic flesjes. Statiegeld is namelijk een bijzonder effectief middel om te voorkomen dat hun drankverpakkingen in het milieu terecht komen”, aldus woordvoerster Martine Eyzinga.

Namen
Het gaat om de directeuren van Coca Cola, Albert Heijn, PepsiCo, Vrumona, Heineken, Spadel, Jumbo, Aldi, Lidl en Superunie (overkoepelend inkoper voor supermarkten als COOP, Plus, Dirk, Hoogvliet, Deen, Sligro en Spar). Volgens Eyzinga zijn de directeuren in de afgelopen weken op de hoogte gesteld en uitgenodigd voor een gesprek met de Plastic Soup Surfer voordat de opdracht aan de deurwaarder wordt verstrekt.

Gevoelig
“De inzet van de deurwaarders komt voor de bedrijven op een gevoelig moment. Statiegeld is lang tegen gehouden en er is zelfs lang sprake geweest van het afschaffen van het statiegeldsysteem als geheel. Sinds een paar maanden ligt er echter enorme druk om tot een vernieuwd statiegeldsysteem te komen. En daar komt nu deze deurwaarder bij”.

De kentering
In februari jl. bood de Plastic Soup Surfer een petitie aan met bijna 60.000 handtekeningen voor de invoering van statiegeld. Daarbij wist hij het kabinet zover te krijgen een motie aan te nemen waarin gepleit werd vooreen reductie van 90% minder plastic zwerfflesjes binnen drie jaar. "Een percentage dat alleen te behalen is door de invoering van statiegeld. Het startschot van de petitie was een kitesurf-record-oversteek van Scheveningen naar Engeland op een surfboard van plastic flesjes".

Het belang van de motie wordt ondersteund door de recent gepubliceerde studies van de CE Delft -naar de kosten en effecten van statiegeld - en de studie van het CPB waarin wordt gesteld dat statiegeld leidt tot hoogwaardige recycling. Eyzinga: "De handtekeningen, de Plastic Soup Surfer motie, de CE Delft studie, de CPB studie en nu de deurwaarders moeten ervoor zorgen dat nu eindelijk statiegeld ingevoerd wordt en we daarmee een belangrijke stap richting een duurzamere toekomst kunnen zetten. Het is nu of nooit".

Deswustheids exploot
Het door de deurwaarders af te geven ‘desbewustheids exploot’ is afkomstig uit het patentrecht; het is uniek in dat het toegepast wordt voor een milieukwestie - de plastic soup. Met het ontvangen van dit document kan de directeur van een bedrijf zich niet meer verschuilen achter onwetendheid. Het stuk doet een impliciet appèl op de verantwoordelijkheid van de ontvanger.

Deurwaarders
De eerst 10 deurwaarders zijn gecrowdfund. "De Plastic Soup Surfer streeft ernaar dit najaar nog eens 30 deurwaarders uit te sturen naar drie categoriën bedrijven: de verpakkende industrie, de cosmeticabedrijven die gebruik maken van microbeads en de plastic producerende industrie"

Voor meer informatie kan men terecht op www.plasticsoupsurfer.org

 
Bron: Out of Home Shops