15 Oktober 2018
Home > Nieuws > Algemeen > Staatssecretaris Blokhuis trapt actie NIXzonderID af

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Achter de kassa van Boon's Markt in Utrecht controleerde staatssecretaris Paul Blokhuis het identiteitsbewijs van jonge kopers van alcohol.

Staatssecretaris Blokhuis trapt actie NIXzonderID af

UTRECHT – Staatssecretaris Paul Blokhuis van VWS en de Utrechtse wethouder Victor Eberhardt van Volksgezondheid en Jeugdzorg hebben in Utrecht de aftrap verricht voor de landelijk actie NIXzonderID.

Met deze actie van het CBL die loopt tot 1 juni wordt onder meer in supermarkten extra aandacht gevraagd voor het naleven van de leeftijdsgrens van 18 jaar bij de verkoop van alcohol en tabak. Een belangrijk doel van de actie is om jongeren te stimuleren om bij de aankoop van alcohol of tabak in supermarkten, slijterijen en (sport) kantines standaard hun identiteitsbewijs te laten zien. Dit omdat het voor verkopers vaak lastig is om de juiste leeftijd van jonge kopers in te schatten.

Lastig
Staatssecretaris Blokhuis, die in het kader van de start van de actie even plaatsnam achter de kassa van Boon’s Markt aan de Utrechtse Ganzenmarkt, gaf tekst en uitleg over NIXzonderID. “Geen alcohol en geen tabak voor consumenten onder de 18 jaar is de norm waaraan we ons allemaal moeten houden, of dit nou in een supermarkt, in een café of bij een festival is”, verduidelijkte hij. “Ik weet dat heel veel verkopers hun best doen om deze norm te handhaven, maar het moet nog beter. Voor verkopers is het echter niet eenvoudig om iemands leeftijd in te schatten. Iemand van 17 kan er uitzien als 30 en andersom. Met NIXzonderID willen we jongeren stimuleren om hun identiteitsbewijs gewoon standaard te tonen. Dat scheelt veel tijd en ook momenten aan de kassa die voor medewerkers en de jongeren een beetje gênant kunnen zijn. En da’s mooi meegenomen.”

Goede naleving
Achter de kassa van Boon’s Markt merkte Blokhuis zelf hoe lastig het is om de leeftijd van jonge kopers van alcohol en tabak juist in te schatten. Uit onderzoek van Bureau Nuchter in opdracht van het CBL blijkt dat supermarkten er steeds beter in slagen om met goede controles door kassamedewerkers de alcohol- en tabaksnorm van 18 jaar te handhaven. Het huidige nalevingspercentage van supermarkten is 70,3%, terwijl dit in 2016 nog 63% was. Het CBL zegt blij te zijn met deze stijging en zet met de actie NIXzonderID in op een verdere verbetering.       

Nee verkopen
Om supermarktmedewerkers te blijven ondersteunen in het naleven van de leeftijdsgrens bij de verkoop van alcohol en tabak, introduceert het CBL de vernieuwde e-learningmodule ‘Soms moet je Nee verkopen’. Deze training is verplicht voor alle medewerkers in supermarkten die bij kassa’s en afrekenpunten werken. In de training, die bestaat uit examenvragen en filmpjes, leren de medewerkers om te gaan met de regels rondom verantwoorde verkoop van alcohol en tabak. Bij succesvolle afronding ontvangen zij een certificaat. Staatssecretaris Blokhuis ontving bij de aftrap van de actie het eerste certificaat van de vernieuwde e-learningmodule.
Naast de verplichte training voor nieuwe (kassa)medewerkers, brengt de supermarktbranche gedurende de actieperiode de regels rond de verantwoorde verkoop van alcohol en tabak extra onder de aandacht.

 

Bron: Levensmiddelenkrant