1
18 November 2017
Home > Nieuws > Algemeen > ‘Supermarkt faalt in online foodverkoop’

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

‘Supermarkt faalt in online foodverkoop’

NIEUWVEEN – Supermarkten moeten een enorme inhaalslag maken in de online verkoop van food. Zij zijn niet in staat adequaat in te spelen op de sterke toename van deze verkoop tussen nu en 2025.   

 

Dit benadrukt online expert Ger Boersma van Vertical Retailing tegenover Levensmiddelenkrant. Boersma is auteur van het boek ‘Retail in Oorlog’, waarin hij veranderingen beschrijft in het online distributiemodel van retailers. “De voorspelling van GfK is dat de online verkoop van food tussen nu en 2025 groeit van 3 naar 10%”, zegt Boersma. “Als ik zie hoe goed internetpioniers als Picnic het doen, zou het mij niet verbazen als die 10% al in 2020 wordt behaald. Supermarkten zijn onvoldoende voorbereid op deze groei en moeten een enorme inhaalslag maken. Zeker in het licht van de boost die de online foodverkoop nu krijgt door e-commercegigant Amazon, die supermarktketen Whole Foods heeft overgenomen.”

Logistieke problemen
Met uitzondering van Albert Heijn en Jumbo staat de online foodverkoop bij servicesupermarktformules volgens Boersma nog in de kinderschoenen. “Stel je voor dat de internetverkoop van food de komende jaren sneller dan verwacht groeit naar 30%: hoeveel fysieke supermarkten in middelgrote plaatsen zullen hierdoor van het toneel verdwijnen? Formules lopen tegen grote logistieke problemen aan als zij niet snel grote slagen maken.”

Online Lidl-shop
Een discountformule die zich met zijn internetverkoop positief onderscheidt ten opzichte van  servicesupermarkten is Lidl, zo benadrukt Boersma. Via de in juni 2016 geopende webshop Lidl-shop.nl verkoopt Lidl een breed assortiment non-foodproducten en wijnen. “Het zou me niet verbazen als Lidl-shop.nl uitgroeit tot een drukbezochte shop, waarin op korte termijn ook andere foodproducten te koop zijn. Lidl is sterk in eigen merken en heeft dat uitstekend online vertaald. In Nederland kan de formule bovendien terugvallen op de ervaring van Lidl Duitsland. De Duitse webshop trekt maandelijks tussen de 12 en 14 miljoen bezoekers. Ik ken de exacte conversie niet, maar als 3% daadwerkelijk producten koopt, dan levert dit enorm veel extra omzet op.”

 

 

Bron: Levensmiddelenkrant