26 November 2014
Home > Nieuws > Algemeen > Supermarktomzet voor het eerst dit jaar gedaald

Supermarktomzet voor het eerst dit jaar gedaald

DONGEN – Supermarkten hebben in november de omzetten voor het eerst dit jaar zien dalen. Er kwamen minder klanten naar de winkels, waardoor de groei in de afgelopen maanden is omgeslagen naar een daling.

Dat meldt GfK donderdag op basis van de nieuwste Supermarktkengetallen. In november daalde de supermarktomzet in ons land ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder met 0,6 procent naar 3,17 miljard euro. De daling wordt veroorzaakt door minder bezoeken aan de supermarkt (-1.4%). De gemiddelde besteding per bezoek steeg licht van 21.70 euro in november 2012 naar 21.78 euro dit jaar (-0,8%).
De afgelopen maanden is de ontwikkeling van de omzetgroei in de supermarkt omgeslagen van een forse groei naar een daling. In maart/april bedroeg de groei nog 4,3 procent om vervolgens te dalen naar 3,2 procent in julie en 1,3 procent in september. In oktober boekte de supermarkten nog een lichte plus van 0,2 procent.

Bestedingen
De min in de omzetontwikkeling komt op een moment dat het consumentenvertrouwen weer in de lift zit. Deze index steeg in november van -28 vorig jaar naar nu -22. Ruim 1 op de 3 huishoudens is afgelopen jaar minder uit gaan geven aan levensmiddelen, 1 op de 8 zegt juist meer te besteden in de supermarkt. Volgens GfK betekent dat per saldo een score van -21,7 procent in november, fors lager dan de -17,5 procent in dezelfde periode van vorig jaar. Voor volgend jaar verwachten de onderzoekers dat deze GfK Voedingsbarometer op -15,9 procent zal uitkomen.

Zondag
De zondag wordt voor supermarkten een steeds belangrijkere verkoopdag. Inmiddels wordt al 2,6 procent van de omzet op die dag geboekt, in 2008 was dat nog 0,8 procent. Dat betekent dat in vijf jaar tijd de zondagomzet groeide van 225 miljoen euro naar 861 miljoen euro op een totale jaaromzet (MAT 2013) van 33,4 miljard euro. Ruim de helft van de huishoudens (56%) doet gemiddeld 6,6 keer per jaar boodschappen op zondag. Dit zijn vooral jongeren en alleenstaanden.

Bron: Levensmiddelenkrant

Introducties & Acties

Dr. Oetker introduceert Swirl Cookies

De nieuwe trend ‘cookies’ is hard op weg om ons land te veroveren. Daarom introduceert...

Maaslander in actie met Gooische Vrouwen 2

Maaslander is hoofdsponsor van de tweede Gooische Vrouwen-film, die vanaf 4 december in de bioscoop...

Warsteiner geeft Mercedes Benz weg

Warsteiner heeft de consumentenactie 'Het beste van Duitsland' afgesloten met de uitreiking...

Lidl 2 Sterren-vlees

Veehouder promoot knuffelkoeien

ShopperDoctor over oudere klant

Loyaliteit groeit bij sfeer en contact

AH Sinterklaas-campagne

AH-letters stellen teleur, maar dan..