24 Oktober 2017
Home > Nieuws > Algemeen > ZO²Z Award: Bijlsma is gastheer voor klant en dorp

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Foto: Sietse de Boer.

ZO²Z Award: Bijlsma is gastheer voor klant en dorp

INTERVIEW- GORREDIJK- De provinciewinnaars van de ZO²Z Award zijn bekend en Levensmiddelenkrant zet hen in de schijnwerpers. AH-ondernemer Pieter Bijlsma won in Friesland. Bovendien is hij gekozen tot een van de drie finalisten in de tweejaarlijkse competitie dat wordt georganiseerd door het Vakcentrum.

Niet alleen een ondernemer, maar een gastheer. Dat probeert Pieter Bijlsma van Albert Heijn Gorredijk voor zijn klanten, dorp en regio te zijn. Bijlsma deed dit jaar voor het eerst mee met de ZO²Z Award-wedstrijd en is meteen uitgeroepen tot beste zelfstandige supermarktondernemer van zijn provincie en tot een van de drie finalisten. Hoewel het een prijs is voor de ondernemer ziet Bijlsma de winst als een beloning dat hij met het hele team heeft bereikt. “We doen dit met z’n allen. De medewerkers maken het verschil. We zijn ook allemaal enorm trots op deze prijs en we hebben het met z’n allen gevierd. Aan de klant hebben we onze winst op een ludieke manier bekend gemaakt: via filmpje met een 1 aprilgrap over de ‘Follow me’-winkelwagen. We kwamen daarmee zelfs op de NOS-nieuwspagina.”

Passie
De ondernemer is al in 2010 begonnen in Gorredijk, maar hij en zijn medewerkers hadden dit jaar pas echt het gevoel klaar te zijn voor de verkiezing. “Nog niet zo lang geleden hebben we namelijk een compleet nieuwe winkel geopend, met een Gall en Gall en een Etos erin. We zijn enorm trots op deze winkel met een winkeloppervlakte van 2.000 vierkante meter. Voor een dorp als Gorredijk is de supermarkt erg groot, met een uitgebreid assortiment en een grote versafdeling.” Ondanks dat Bijlsma pas sinds 2010 actief is als ondernemer in het Friese dorp, is de winkeleigenaar al vanaf zijn zestiende aan het werk in de supermarktbranche. Op zijn 35ste vond hij het tijd om voor zichzelf te beginnen, in Zuid-Hoorn. Zeven jaar later verkocht hij deze winkel en startte hij in Gorredijk. “Ik heb altijd met passie gewerkt in de supermarkt. En nog steeds sta ik graag op de winkelvloer. Ik heb veel plezier in mijn werk, het is als een soort hobby voor mij.”

Gastvrijheid
Gastvrijheid is een van de redenen waarop Bijlsma zich naar eigen zeggen onderscheidt van andere ondernemers. Hij probeert gastheer te zijn voor zijn klanten en voor de buurt. “Zo heb ik een grote koffiehoek in mijn winkel geplaatst, waar klanten elke dag gratis koffie kunnen krijgen. Dat wordt erg gewaardeerd. Daarnaast ben ik overal bij aanwezig in het dorp. Albert Heijn Gorredijk is hoofdsponsor van de lokale voetbal- en korfbalvereniging, maar is ook betrokken bij andere regioclubs, zoals de muziekvereniging. Bovendien proberen we samen met een school hier uit de buurt de regio schoon te houden. We hebben activiteiten opgezet voor het ophalen en recyclen van plastic.”

Opleiding
Daarnaast besteedt Bijlsma veel aandacht aan zijn medewerkers. “We leiden ze op en geven ze tips en advies. Zo krijgen ze meer verantwoordelijkheid en dat wordt gewaardeerd. Als werknemers goed in hun vel zitten, is dit ook terug te zien in de sfeer in de winkel. Deze opleidingen geven we nu zo’n 1,5 jaar. Voorheen was dit niet zo nodig, omdat we toen met een vrij klein team werkten. Nu er 175 medewerkers hier actief zijn, willen we iedereen alsnog zoveel mogelijk aandacht geven.”

Advies
Aan andere supermarktondernemers geeft Bijlsma het advies om zo onderscheidend mogelijk te werk te gaan, altijd door te blijven zetten en vooral met veel plezier te werken. “Het werk moet een hobby zijn, geen verplichting. Daarnaast is lokale betrokkenheid ook erg belangrijk: wees een gastheer voor alle inwoners.”

 

Bron: Levensmiddelenkrant