22 Oktober 2017
Home > Nieuws > Algemeen > ZO²Z Award: Ravenstijn wil retail, horeca en sport samenbrengen

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

ZO²Z Award: Ravenstijn wil retail, horeca en sport samenbrengen

ZWAAGDIJK- Prachtig vindt Monique Ravenstijn het feit dat ze voor de tweede keer is uitgeroepen tot beste supermarktondernemer van Noord-Holland. Niet alleen omdat de prijs een waardering is voor haar ondernemerschap, maar ook omdat het deuren opent en kansen biedt voor haar nieuwe project: MIOK.

Monique Ravenstijn is ondernemer in hart en nieren. Ze komt uit een familie van supermarktondernemers, de oorsprong van het familiebedrijf gaat terug naar 1875. Haar overgrootmoeder nam vanuit haar huwelijk het bedrijf, dat toen niet meer was dan een hondenkar die gebruikt werd om melk te venten, mee. Zij maakte er een kaasmakerij van, een bijzondere stap voor een vrouw in die tijd. De grootouders van Ravenstijn namen het bedrijf over en openden in begin jaren ‘70 een zelfbedieningszaak in Medemblik. Aan het einde van dat decennia kochten Ravenstijn's vader en moeder een supermarkt op Texel. Zelf begon de ondernemer in 1999 een Spar-winkel in Opperdoes, maar in 2001 deed zich een kans voor op Texel en daarom verkocht ze haar Spar en ging ze met haar gezin naar Texel. Later opende ze op het Noord-Hollandse eiland nog een winkel en in 2011 een derde vestiging in Zwaagdijk. Om zich volledig te focussen op deze Jumbo-winkel in West-Friesland verkocht ze haar supermarkten op Texel.  “Weet je dat ik vroeger nooit supermarktondernemer wilde worden?”, lacht ze. “Ik ben de slagersvakschool gaan doen. Maar  het ondernemersbloed zit er toch in.”

Mini-samenleving
De ondernemer is erg trots op haar Jumbo-winkel in Zwaagdijk, maar haar grootste passie gaat op dit moment uit naar haar nieuwe project. MIOK (dat staat voor Mensen, Inspireren, Ontwikkelen en Kansen) moet een soort ‘mini-samenleving’ worden in het Noord-Hollandse Heerugowaard met een dorpsplein, waar retail, horeca en andere voorzieningen, zoals sport, wellness en kunst en cultuur, worden gecombineerd. Een centrum dat volgens Ravenstijn de toekomst is voor de retailbranche. “Tussen nu en tien jaar gaat het retaillandschap meer veranderen dan dat wij nu kunnen inschatten. Blurring en e-commerce zijn slechts het begin. Ik denk de supermarkt meer een soort bezoekerscentrum wordt, waar de consument naast het doen van boodschappen,  gaat koffie drinken, eten, sporten en winkelen. Maar waar bezoekers ook workshops kunnen doen, muziek maken en pakketjes kunnen afhalen. Waar je kunt ontspannen, maar waar je ook je  talenten kunt ontwikkelen. Op basis hiervan heb ik een totaalconcept ontwikkeld dat ik in samenwerking met andere stakeholders binnen een jaar wil gaan openen”, legt Ravenstijn uit.

Maatschappelijk karakter
MIOK moet een commercieel centrum worden waar geld wordt verdiend, maar wel met een maatschappelijk karakter. “Met dit project wil ik een oplossing bieden voor jeugdwerkeloosheid. Jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt krijgen een kans om in dit centrum te werken en zich te ontwikkelen. Hiervoor ga ik samenwerken met jeugdwerkers van de provincie en met ervaringsdeskundigen”, zegt ze. Het is niet de bedoeling dat er ook een Jumbo-vestiging in het bezoekerscentrum wordt gerealiseerd, maar het is wel mogelijk dat er producten vanuit de winkel in Zwaagdijk worden gebruikt. Zo denkt Ravenstijn bijvoorbeeld aan het serveren van maaltijden die gemaakt zijn van derving uit de winkel. Binnenkort gaat er een pilot van MIOK van start.

Uiteten
Hoewel Ravenstijn veel tijd in de ontwikkeling van MIOK steekt, is de ondernemer ook dagelijks in haar Jumbo-winkel te vinden. Ze steekt daar onder andere veel energie in talentontwikkeling en in trainingen van haar medewerkers. “Ik wil dat mijn personeel met passie door de winkel loopt en dat mijn medewerkers klanten op elk vlak kunnen helpen. Dat ze vragen kunnen beantwoorden waar bepaalde producten vandaan komen en dat ze kooktips kunnen geven. Ik geloof er in dat je alleen je winkel leefbaar kunt houden als je klanten méér biedt dan hun dagelijkse boodschappen. Vooral omdat consumenten steeds meer online gaan bestellen, moet je ze in de winkel net dat extra beetje service bieden”, zegt Ravenstijn.  Ze vervolgt: “Laatst ben ik ook met een groepje klanten uiteten gegaan, dat was een groot succes. Het was voor ons een mooie manier om in dialoog te gaan met klanten. De informatie die je dan krijgt, is onbetaalbaar.”

Bron: Levensmiddelenkrant