18 Augustus 2017
Home > Nieuws > Algemeen > ZO²Z Award: Van Velzen meet via smileys klanttevredenheid

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

ZO²Z Award: Van Velzen meet via smileys klanttevredenheid

LOPIK- Veertien jaar geleden was Harold van Velzen een van de eerste ondernemers met een pizzeria in zijn winkel, wat hem toen provinciewinnaar maakte van Utrecht. Inmiddels heeft hij zijn twee Plus-winkels in Lopik en Harmelen compleet verbouwd en vond hij het tijd zich weer op te geven voor de ZO²Z Award-wedstrijd. Opnieuw mag hij zich beste supermarktondernemer van Utrecht noemen. 

Harold van Velzen startte in 1995 met zijn winkel in Lopik, als een echte Plus-man. De jaren daarvoor was hij actief op het hoofdkantoor van de formule. In die periode kriebelde het ondernemerschap en toen hij de winkel van zijn ouders kon overnemen, pakte hij dat met beide handen aan. “Mijn ouders zeiden: je wordt toch geen ondernemer als je gestudeerd hebt?”,  zegt Van Velzen. “Maar ik heb het altijd een mooi vak gevonden en dus heb ik de winkel toch van hen gekocht. Wel ben ik altijd erg actief gebleven voor Plus, zo heb ik als voorzitter van de Sperwer-coöperatie een bijdrage mogen leveren aan het opstarten van de ondernemersopleiding bij Plus.”

Klanttevredenheid
Dat hij na al die tijd opnieuw provinciewinnaar is geworden vindt hij ‘geweldig’. Dit keer heeft hij de winst niet in de wacht gesleept door het bedrijven van horeca in zijn winkels, want de winkel in De Meern waar hij zijn pizzeria had, heeft hij verkocht. Het feit dat hij als enige supermarkt in Nederland een systeem gebruikt dat direct na het afrekenen de klanttevredenheid meet, is volgens Van Velzen dit keer een van de redenen dat hij zich beste supermarktondernemer van Utrecht mag noemen. “Klanten kunnen na het pinnen op een kleine Ipad hun mening geven over hun winkelervaring. Ze kunnen kiezen uit vier smileys en de waardering daarvan is terug te zien op schermen in de winkels”, legt Van Velzen uit. “Dit systeem is nog bij geen een andere supermarkt te vinden, het bestaat in Nederland alleen bij Shell-tankstations. Sinds november vorig jaar meten we op deze manier de klanttevredenheid en het is nu al erg effectief. Niet alleen omdat er wekelijks zo'n 2.000 klanten van gebruik maken, maar vooral omdat we al veel met de uitkomsten hebben kunnen doen. We zagen bijvoorbeeld dat de tevredenheid tussen 17.00 uur en 18.00 uur terugliep en daar hebben we direct op ingespeeld met het organiseren van onze kassawissels. Ook bleek uit de enquête dat twee derde van onze klanten onze winkel graag op zondag open wilde hebben. Dat hebben we aan de gemeente laten zien en nu mogen we elke dag onze deuren openen”, legt de ondernemer uit.

Samenwerking
Een ander punt waar Van Velzen zich als ondernemer mee onderscheidt is zijn intensieve samenwerking met streekleveranciers. Hij verkoopt niet alleen veel producten van lokale producenten, hij helpt leveranciers ook een HACCP-certificaat te halen die hen toestemming geeft hun producten in supermarkten te mogen verkopen. Daarnaast is hij bestuurder van het Streekfonds. “In deze functie heb ik een lokale boer, twee molens en zeven bakkers bereid gevonden om samen te werken. Ze maken nu samen producten voor de lokale bakkerij en voor onze winkel. Échte streekproducten dus”, vertelt Van Velzen. Ook op andere terreinen is de Plus-ondernemer actief voor zijn regio. Zo is hij betrokken bij Neighbourly, een platform dat diverse projecten organiseert in de omgeving van Lopik.

Advies
Van Velzen adviseert andere supermarktondernemers zoveel mogelijk te kijken naar collega’s. “Wat je voor je omgeving allemaal kunt doen en betekenen, schrijft een formule niet voor. Spreek andere ondernemers en kijk hoe zij zich onderscheiden in hun regio. De ZO²Z Award-wedstrijd is een erg mooie manier om te zien hoe anderen het doen en ondernemerschap op de kaart te blijven zetten”, besluit hij.

Bron: Levensmiddelenkrant