26 April 2017
Home > Nieuws > Assortiment > Chaudfontaine terug van weggeweest in supermarkt

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Chaudfontaine terug van weggeweest in supermarkt

CHAUDFONTAINE- De markt voor gebotteld water groeit. Steeds meer consumenten drinken natuurlijk mineraal water of water met een smaakje in plaats van frisdrank of kraanwater. Daarom zet Coca-Cola de komende tijd volop in op Chaudfontaine. Het merk stroomt na twee jaar weer de supermarktschappen in.

Bijna vijftien jaar geleden kocht Coca-Cola een thermale bron, midden in het Belgische dorpje Chaudfontaine. In die tijd was de vraag naar water nog niet zo groot, maar de fabrikant geloofde toen al in de groeipotentie van natuurlijk mineraalwater. Inmiddels is die groei ingezet: de markt voor verpakt water wordt elk jaar groter. Chaudfontaine, een merk dat op dit moment vooral bekend is in de horecabranche, heeft door deze toenemende vraag weer een plek weten te bemachtigen in het retaillandschap.

Beleid
Een paar jaar geleden was het natuurlijke mineraal water van Coca-Cola ook even in de supermarktschappen te vinden, maar het verdween snel weer van het schap. “Het was nooit onze bedoeling uit de schappen te verdwijnen. Dit was het gevolg van beleid van retailers of vanwege samenwerkingen met andere merken. Maar nu ze zien wat voor groei Chaudfontaine doormaakt, willen ze ons graag weer terug in hun waterassortiment”, verklaart Daan Berendsen, senior brandmanager van Chaudfontaine. “Bovendien zien retailers dat de vraag naar verpakt water en vooral naar water met smaak, groeit. Ze maken daardoor meer ruimte in hun schappen vrij voor watermerken. Water met smaak is inmiddels goed voor 25 procent van de totale waterconsumptie.”

Mediacampagne
Coca-Cola is echter niet de enige fabrikant die inzet op water. Fabrikanten als Spadel en Vrumona zien ook de potentie van het segment. Hoe zorg je er dan voor dat een retailer juist voor jouw merk kiest? Coca-Cola probeert zich van andere producenten te onderscheiden door het verhaal achter Chaudfontaine duidelijk over te brengen. Daarvoor heeft Coca-Cola een nieuwe mediacampagne gelanceerd. Deze heeft het thema: ‘met dank uit de natuur’. “Voorheen hebben onze tv-campagnes met veel humor gezorgd voor een grote bekendheid. Nu ligt de focus meer op het product en proberen we het verhaal erachter uit te leggen. We laten zien dat de natuur onze ‘fabriek’ is en dat ons water direct uit de bron de fles in gaat. Het is natuurlijk lastig om dit in een filmpje van een halve minuut  duidelijk te maken, daarom laten we dit op een zo’n simpel mogelijke manier zien. Op de vernieuwde website van Chaudfontaine staat nog veel meer uitleg. Daar vindt de consument ook de samenwerking die we sinds kort hebben met een goed doel. Hiermee willen we ook laten zien hoe belangrijk de natuur voor ons is en dat we graag iets voor de natuur terug doen.”

Uitstraling
Bij de nieuwe campagne hoort ook een nieuwe uitstraling van Chaudfontaine. “De labels van de hele range, voor de supermarkt- en voor de horecabranche, hebben we moderner en natuurlijker gemaakt, zo zijn er bijvoorbeeld blaadjes op het label gezet. De samenwerking met het goede doel hebben we via een logo ook in het design verwerkt”, legt Berendsen uit. Hij vervolgt: “Net als het verhaal, is ook de verpakking van een watermerk cruciaal om je te onderscheiden in het watersegment.”

Groei
Coca-Cola verwacht dat Chaudfontaine door deze vernieuwingen en door het feit dat het merk de supermarktschappen in stroomt, dit jaar een flinke groei gaat doormaken. “Vorig jaar zijn we in alleen de out-of-homemarkt al 10 procent gegroeid. We zijn inmiddels het grootste merk in de horeca”, stelt Berendsen. “Hoeveel we dit jaar gaan groeien, vind ik moeilijk te zeggen, maar er is nog veel mogelijk en die ambitie hebben wij ook.”

Bron: Levensmiddelenkrant

Introducties & Acties

Coca-Cola introduceert biologische Honest

Een biologisch drankje dat letterlijk ontstaan is uit een keukenexperiment. Dat is Honest. Een...

Sprite lanceert nieuwe smaak: Sprite Cranberry

Coca-Cola Nederland introduceert Sprite Cranberry, een nieuwe heerlijke smaakvariant van de recent...

Nieuw: Gouda’s Glorie Kinder Pondje

De vertrouwde Gouda’s Glorie halvarine en margarine zijn in een nieuw jasje gestoken.