22 Oktober 2017
Home > Nieuws > Assortiment > Heineken voert bierverkopen op met 3 procent

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Heineken voert bierverkopen op met 3 procent

AMSTERDAM - Brouwer Heineken maakte in 2016 weer meer winst op een hogere omzet. Met name in Mexico en Vietnam wist het bedrijf de bierverkopen op te voeren, maar ook in andere markten won Heineken aan populariteit. De brouwer verwacht voor 2017 niet anders.

Heineken voerde de bierverkopen afgelopen jaar met 3 procent op naar ruim 200 miljoen hectoliter. De omzet steeg daarbij naar 20,8 miljard euro, tegen 20,5 miljard euro een jaar eerder. Op eigen kracht werd een plus van 4,8 procent gerealiseerd. De nettowinst steeg met 2,5 procent naar krap 2,1 miljard euro.

Overnames
Voor 2017 voorziet Heineken verdere omzet- en winstgroei, geholpen door voorgenomen overnames in Brazilië en het Verenigd Koninkrijk. Heineken bereikte onlangs een akkoord met de Japanse bierbrouwer Kirin over de overname van diens activiteiten in Brazilië. Ook de aandeelhouders van kroeguitbater Punch Taverns stemden recent in met de overname van het Britse bedrijf door Heineken.

Megafusie
De deals worden naar verwachting in de eerste helft van 2017 afgerond. Daarvoor zijn wel de noodzakelijke goedkeuringen vereist. Door de overname in Brazilië zal Heineken de op een na grootste bierproducent in het Zuid-Amerikaanse land worden. Financieel directeur Laurence Debroux sprak in een toelichting van gerichte investeringen die geenszins zijn ingegeven door de recente megafusie van branchegenoten AB-InBev en SabMiller. ,,Wij varen onze eigen koers."

Ivoorkust
Heineken zal volgens haar blijven investeren in opkomende markten als Ivoorkust, de Filipijnen, China, Ethiopië en Cambodja. De brouwer reserveert voor 2017 krap 2 miljard euro, die hij steekt in onder meer brouwerijen en logistiek. Een jaar eerder was dat 1,8 miljard euro.

Zwaar
Verder werd benadrukt dat de marktomstandigheden in Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa zwaar waren. In die regio's werd als verwacht op jaarbasis iets minder bier verkocht. In Azië zag Heineken de bierverkoop met bijna 18 procent stijgen.

Europa
In Europa, de grootste markt van Heineken, werd 0,7 procent meer bier verkocht. In het laatste kwartaal van het jaar waren de resultaten wel minder dan een jaar eerder. De effecten van het beleid van de Amerikaanse president Donald Trump of van de aanstaande brexit zijn volgens Debroux moeilijk in te schatten. “2016 was economisch gezien volatiel en 2017 zal dat ook zijn", zo zei ze.

Bron: ANP