1
19 November 2017
Home > Nieuws > Assortiment > Marktaandeel Royaan verdriedubbeld door ovensnacks

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Marktaandeel Royaan verdriedubbeld door ovensnacks

WIJK BIJ DUURSTEDE – Snackfabrikant Royaan heeft zijn marktaandeel in de supermarkt drie keer zo groot zien worden in het afgelopen jaar, gedreven door de in 2014 geïntroduceerde Kwekkeboom Oven-range.

Van 4,1 naar 11,8 procent procent liep het gecombineerde marktaandeel van Royaan in retail op. In 2015 kwam de consumentenomzet van Kwekkeboom Oven uit op meer dan 14 miljoen euro en verkocht het merk meer dan 35 miljoen snacks, circa 3,6 miljoen verpakkingen, meldt de fabrikant in toelichting op haar jaarcijfers. Over 2015 liep de omzet 15 procent op, van 69,6 naar 80,1 miljoen euro.

Veranderd
Met de introductie van ovensnacks groeide de totale vriesverscategorie weer, aldus Royaan, met veel nieuwe kopers en hogere bestedingen. In retail heeft de Kwekkeboom Oven-range de vriesversmarkt veranderd, zegt ceo Bart Bakker. “We zijn inmiddels nummer 2 in de gehele snackcategorie.”

Investeringen
De nieuwe productrange heeft aan productie, productontwikkeling, marketing en verkoop over de afgelopen drie jaar meer dan 10 miljoen euro investeringen gekost.

SIAL
Kwekkeboom Oven sinds haar introductie de nodige prijzen ontvangen, waaronder de Beste Introductie 2014 van Levensmiddelenkrant. Met de laatste nominatie als werelds beste food product maakt de productrange kans op een prijs op de internationale vakbeurs SIAL. Of Royaan nou wint of niet, is het volgens Bakker ‘een fantastische springplank voor onze internationale ambities met het merk en de onderliggende oventechnologie’.

Buitenland
Niet alleen bij de Franse vakbeurs trekt de nieuwe productrange van Royaan de aandacht. Er zijn plannen om Kwekkeboom Oven in verschillende Europese landen te introduceren, waarbij er een goede kans is dat Spanje het eerste exportland zal worden. De exportomzet moet zich gaan ontwikkelen naar 30 procent.
Krokantheid is een universele consumentenbehoefte, zegt Bakker over de internationale ambities. “We gaan dan ook voor verschillende landen passende producten maken die het verschil kunnen maken ten opzichte van bestaande producten en bereidingswijzen zoals de frituur, de koekenpan of de oven. In elk land zie je namelijk andere bereidingswijzen en -voorkeuren.”

Lees meer over de kanteling die de ovensnacks van Royaan hebben veroorzaakt in het vriesversschap in een uitgebreid interview met Royaan-ceo Bart Bakker en commercieel directeur Marco van der Laan in de komende Levensmiddelenkrant. Nog geen abonnement? Vraag er hier een aan.

Bron: Levensmiddelenkrant