15 Oktober 2018
Home > Nieuws > Assortiment > 'Producenten van huismerken tegen elkaar uitgespeeld'

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Huismerkdeskundige Koen de Jong

'Producenten van huismerken tegen elkaar uitgespeeld'

NIEUWVEEN - De druk op A-merkfabrikanten is groot, maar huismerkproducenten worden nog harder tegen elkaar uitgespeeld. De prijzen moeten laag blijven en dat kan ten koste van de kwaliteit gaan. Een zorgelijke ontwikkeling, vindt huismerkdeskundige Koen de Jong van IPLC.

De prijs van A-merken is in de afgelopen vijf jaar aanzienlijk gestegen, terwijl de prijs van huismerken gelijk is gebleven of zelfs gedaald, zo blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. IPLC herkent deze cijfers. “Er zijn veel huismerkproducenten voor steeds minder supermarktformules. Albert Heijn, Jumbo en Superunie spelen de privatelabelproducenten keihard tegen elkaar uit”, legt De Jong uit. Supermarktformules proberen met laaggeprijsde huismerken de strijd aan te gaan met discounters Aldi en Lidl.

Strijd
Een strijd die de fullservice supermarkten nooit op deze manier zullen winnen, zegt De Jong. “De druk op huismerkproducenten zorgt ervoor dat zij genoodzaakt zijn om zo efficiënt mogelijk te produceren en soms worden er concessies aan de kwaliteit gedaan. Lidl en Aldi daarentegen eisen compromisloos een hoge kwaliteit. Dat weten alle producenten ook. Het verdienmodel van deze twee supermarkten is heel anders. Zij hebben maar één soort olijfolie en één pak macaroni. Dan móet de kwaliteit wel goed zijn.”

Om deze ‘never ending story’, zoals De Jong het noemt, te kunnen doorbreken, moeten de fullservice supermarkten juist inzetten op diversiteit. “Met een mooie mix van A-merken en huismerken in het assortiment kan een fullservice supermarkt nog wel verrassen. Albert Heijn is goed op weg, met veel nieuwe verrassende merken en de verschillende huismerklijnen. Jumbo daarentegen kan nog een hele slag slaan. Zij zouden in navolging van Albert Heijn een mooie biologische huismerklijn of een premium huismerk kunnen introduceren”, zegt De Jong.

Aanfluiting
Sommige huismerkinitiatieven slaan de plank echter volledig mis, is de mening van de directeur van IPLC. “Het Superunie-merk G’woon vind ik echt een aanfluiting. Met die naam en dat uiterlijk ga je de oorlog echt niet winnen. Neem liever een kijkje in de buitenlandse supermarkten, er zijn er genoeg die met huismerken van hoge kwaliteit wél het verschil weten te maken”, besluit de huismerkdeskundige.

Bron: Levensmiddelenkrant