22 Oktober 2017
Home > Nieuws > Fabrikanten > Coca-Cola neemt schap onder de loep

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Foto: Desiree Schippers.

Coca-Cola neemt schap onder de loep

ROTTERDAM – Wat gaat er goed in de frisdrankcategorie en waar kunnen retailers nog stappen  in zetten? Coca-Cola maakt het inzichtelijk met het door GfK uitgevoerde schapimago-onderzoek.

Het is voor het eerst dat Coca-Cola dit onderzoek liet uitvoeren. “We deden natuurlijk al wel veel onderzoek vanuit Coca-Cola, maar deze initiatieven waren minder structureel”, legt Ashwien Bisnajak, manager consumer insights uit. Insteek is om het onderzoek jaarlijks te laten terugkeren. Bisnajak: “Door het schap structureel te onderzoeken kun je ieder jaar zien waar retailers zich in verbeteren en op welke vlakken ze het laten liggen.” Aan de hand van twintig vragen gaven 2700 respondenten hun oordeel over zeven dimensies: beleving, assortiment, prijs, gemak, beschikbaarheid, gekoelde verkrijgbaarheid en gezondheid. Daarbij gaven zij niet alleen een waardeoordeel, maar ze gaven ook aan hoe belangrijk zij de punten achten. Van deze zeven onderdelen vindt de shopper de basis het belangrijkst, zegt category development manager Job Rombout. “Als je als retailer de balans tussen keuze, beschikbaarheid en prijs goed op orde hebt, dan kun je rekenen op een goede waardering van de shopper. Gelukkig scoren veel retailers al vrij goed op deze punten.” Aandachtspunt voor retailers is gezondheid. “We weten dat shoppers dit steeds belangrijker vinden. En dit onderzoek wijst uit dat dit punt nog veel beter kan worden ingevuld. Dat kan bijvoorbeeld door producten met minder suiker en calorieën beter zichtbaar te maken en relevante productinformatie te verstrekken Een punt waar wij als Coca-Cola sterk op inzetten en waar we de retailer graag bij helpen”, zegt Rombout.

Beleving
Uit het onderzoek blijkt dat de shopper op dit moment gekoelde verkrijgbaarheid en beleving de minst belangrijke punten vindt waar het frisdrankschap aan moet voldoen. Rombout denkt dat het er ook mee te maken heeft dat retailers hier relatief beperkt aandacht aan schenken en dit nog niet echt relevant is gemaakt voor shoppers. “Wij weten dat beleving en bieden van inspiratie in toenemende mate van belang gaat zijn en dat je als retailer daar ook onderscheidend in kunt zijn. We vullen verschillende consumentenbehoeften in waarvan genieten de grootste is. Maar we zijn ook een categorie met een hoog routinematig aankoopgedrag, wat gestimuleerd wordt door retailers die de categorie het liefst zo efficiënt mogelijk invullen”, zegt Rombout, “we kunnen nog veel meer waarde halen uit de categorie als we inzetten op meer beleving en als we genieten centraal stellen. Want genieten kan op verschillende momenten en op verschillende manieren gedurende de dag en de week. Als je alleen blijft focussen op efficiëntie, prijs en gezondheid -wat zeker van belang is- kom je er niet.” Als we kijken naar omliggende categorieën dan zien we positieve voorbeelden. Denk aan koffie, chocolade en bier. In deze categorieën staat genieten al meer centraal, en er  wordt al veel meer beleving toegevoegd met bijvoorbeeld onderscheidend assortiment en schapaankleding. Dit kunnen we in de frisdrankcategorie ook. We hebben uit eerder onderzoek gehaald dat het bieden van meer inspiratie op de winkelvloer ook voor frisdranken relevant is en dat shoppers daar heel positief op reageren”, zegt Rombout.

Categorieperceptie
Retailers kiezen er nu voor om eerst het aandachtspunt, gezondheid, goed op orde te brengen. En dat is goed, zegt Rombout. De categorieperceptie moet worden verbeterd. Dat kan door een gebalanceerde keuze te bieden. Rombout: “De producten met minder suiker en weinig tot geen calorieën moeten goed zichtbaar en beschikbaar zijn. Als dit punt op orde is en de shopper altijd zijn of haar keuze terug vindt in het schap, kunnen we de volgende stap zetten. Dan kunnen we inspiratie en beleving toevoegen aan het schap om aan te sluiten bij de behoefte om te genieten.”

Lees het hele artikel in Levensmiddelenkrant, week 7. Nog geen abonnement? Klik hier om er een aan te vragen.

Bron: Levensmiddelenkrant