24 September 2017
Home > Nieuws > Fabrikanten > Damhert: ‘We kwamen niet via de voordeur’

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Damhert: ‘We kwamen niet via de voordeur’

HEUSDEN-ZOLDER - Supermarktorganisaties zagen tien jaar geleden niets in glutenvrije producten. Toch wist Damhert via de achterdeur een plek op het schap te krijgen met deze producten.

Geschreven door Maaike Tindemans

Glutenvrije producten zijn op dit moment populair. De fabrikant is echter realistisch: “Deze glutenhype gaat voorbij. Ik zie nieuwe kansen voor suikervrije producten.” In Nederland heeft slechts een beperkt aantal mensen last van glutenintolerantie. Toch besloot Damhert Nutrition 10 jaar geleden om een glutenvrij assortiment te ontwikkelen. “We wilden graag reformproducten aan Nederlandse supermarkten leveren”, vertelt Christopher Kyndt, directeur Nederland bij Damhert. “Daarom hebben we gekeken welke producten het reformschap nog miste. Nederlandse supermarkten verkochten nog vrijwel geen glutenvrije producten. We zagen dat als een mooie kans om in Nederland op het schap te komen.”

Had u al veel glutenvrije producten in uw assortiment?

“Nee. We leverden al 30 jaar reformproducten aan Belgische supermarkten, maar we hadden slechts een klein glutenvrij assortiment. Speciaal voor de Nederlandse supermarkten hebben we nieuwe glutenvrije producten ontwikkeld en op de markt gebracht.”

Was het moeilijk om deze producten te ontwikkelen?

“Ja, dat was een behoorlijke uitdaging. In Europa waren er nog weinig producenten van glutenvrije producten. En het lastige is dat een glutenvrij product aan zeer strenge normen moet voldoen. Deze mogen absoluut niet overschreden worden en daar wordt regelmatig op gecontroleerd. Bovendien hebben wij als vereiste dat elke leverancier BRC-gecertificeerd moet zijn. We hebben drie producenten gevonden die aan deze voorwaarden voldeden. Samen met hen hebben we stapsgewijs een assortiment ontwikkeld en de capaciteit verhoogd.”

Hoe reageerden de Nederlandse supermarktketens op jullie producten?

“Niet positief. Onbekend maakt onbemind. Dit betekende dat we via de voordeur niet binnen kwamen. Daarom hebben we individuele supermarktondernemers gevraagd om onze producten op te nemen. Zo hebben we supermarkt voor supermarkt ons netwerk uitgebreid. Nu werken we op een goede manier met alle grote hoofdkantoren samen. Inmiddels leveren we ook andere ‘free from’-producten aan de Nederlandse supermarkten, zoals suikervrije, lactosevrije en zoutarme producten.”

De laatste jaren is er een glutenhype geweest. Wat heeft dat voor de categorie betekend?

“De hype is voor iedereen goed geweest. We kunnen nu op een goedkopere manier produceren. Het bereiden van glutenvrije producten is namelijk per definitie moeilijk. Gluten zijn het lijm van het deeg en reguliere machines kunnen moeilijk met glutenvrije ingrediënten omgaan. Daarom bestond het productieproces in het verleden veel uit handenarbeid. Door de hype is er meer kennis gekomen over de productie van glutenvrije producten en konden onze producenten meer stappen mechaniseren. Daardoor zijn onze producten nu aanzienlijk goedkoper.”

Lees het volledige interview met Damhert in de Levensmiddelenkrant van week 37. Geen abonnement? Vraag er hier een aan.

 

Bron: Levensmiddelenkrant