18 Juni 2018
Home > Nieuws > Fabrikanten > Danvo: ‘Geen kopieergedrag in bake-offbrood’

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Ralph van Iersel.

Danvo: ‘Geen kopieergedrag in bake-offbrood’

RIEL - De totale omzet van de broodcategorie in retail is de afgelopen jaren gestegen, zo blijkt uit IRI-cijfers. Dit komt vooral door een toegenomen verkoop van speciaalbroden en door prijsstijgingen. De omzet nam toe van 1,3 miljard euro in 2015 naar 1,4 miljard euro in 2017. Dit onderstreept dat de ‘broodklant’ nog altijd erg belangrijk is voor supermarkten.

Door samen op te trekken met hun broodleverancier en zo meer werk te maken van hun broodpresentatie, kunnen zij deze klant nog beter bedienen en binden, en hogere marges behalen. Dit is de overtuiging van Ralph van Iersel, algemeen directeur van Danvo Bakeries, leverancier van diepgevroren deeg- en fully-bakedproducten aan retail en out-of-homemarkt. Levensmiddelenkrant voelt Van Iersel aan de tand over de omslag die Danvo Bakeries de laatste jaren heeft gemaakt van een productiegedreven bedrijf naar een servicegerichte broodproducent. “De tijd dat onze buitendienstmedewerkers met een catalogus vol broodproducten op inkopers van supermarktformules afstapten, is definitief voorbij”, geeft Van Iersel een indruk van deze omslag. “Tegenwoordig zijn wij als producent op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen in de mondiale broodwereld. Ook werken we nauw samen met gerenommeerde marktonderzoeksbureaus, die ons van diepgaande analyses van de broodcategorie in de retail- en out-of-homemarkt voorzien. Gewapend met deze kennis trekken onze accountmanagers samen op met de categorymanagers van formules om de omzet en de marge te verhogen. Voor individuele retailers bekijken zij hoe zij hun omzet in winkelafbakbrood verder kunnen verhogen en hoe zij fairshareverhogingen kunnen realiseren. Wij kunnen hen voorzien van een compleet categoryplan. We willen op die manier functioneren als een partner in business.”

Bewuste keuze
Voor supermarkten is het anno 2018 van levensbelang om nóg bewuster na te denken over de verkoop en de presentatie van brood in hun winkels, zo vindt Van Iersel. “Van de totale broodomzet wordt ruim 75 procent behaald binnen het supermarktkanaal. Door een bewuste keuze te maken voor kwalitatief goed brood én door ervoor te zorgen dat ook de presentatie van hun ‘broodformule’ in orde is, kunnen formules veel onderscheidend vermogen creëren. Enkele jaren geleden gaf Lidl het startschot met een uiterst scherpe productprijspositionering in winkelafbak. Deze formule heeft flink geïnvesteerd in winkelafbakmeters in haar winkels en in een uitgebreide en transparante presentatie met bake-offbrood. Enkele andere formules hebben dit voorbeeld inmiddels gevolgd.”

Goede kwaliteit
Verwijzend naar actuele cijfers benadrukt Van Iersel dat de totale broodomzet van supermarkten de afgelopen jaren flink is gestegen. ”Deze omzet steeg van 1,3 miljard euro in 2015 naar 1,4 miljard euro in 2017. De broodafzet nam af, maar vooral door de toegenomen vraag naar speciaalbrood is de omzet toegenomen. Dit onderstreept dat de huidige consument bereid is wat meer te betalen voor een goede kwaliteit brood. De tijd dat hij of zij voor het gezin vijf dezelfde broden kocht voor de rest van de week, is echter voorbij. Tegenwoordig wil de consument een brede keuze kunnen maken uit diverse broodproducten. Ook weet hij of zij, mede door socialmediakanalen, veel beter dan vroeger wat er in de wereld te koop is op broodgebied. Formules moeten meegaan in deze consumententrends. Met een volledig me tooassortiment komen zij niet meer weg. Productinnovaties, transparantie en kwaliteit zijn essentieel binnen de broodafdeling om het onderscheid te maken.” Volgens Van Iersel produceert Danvo Bakeries diepgevroren broodproducten, waarmee retailers en spelers in de out-of-homemarkt tegemoet kunnen komen aan de wensen van consumenten. Deze producten lopen uiteen van stokbrood en rustieke vloerbroden tot volkoren kleinbrood en voorgevormde, voorgerezen desemdeegstukken. “Na het kneden van het deeg laten we het rusten, wat uiteindelijk een goede broodsmaak en luchtige structuur oplevert. Water en tijd zijn de belangrijkste ingrediënten voor een kwalitatief topbrood. Het merendeel van ons brood bakken we op de vloer van onze oven af, waardoor een dunne, krokante korst ontstaat. Met een assortiment onder de naam Dough bieden we voorgevormde desemdeegstukken, die in onze bakkerij een lange voorrijstijd hebben gehad. Deze kunnen op de broodafdeling van supermarkten worden ontdooid in de koeling en van daaruit rechtstreeks worden gebakken. Hierdoor kunnen formules een maximale kwaliteit halen uit krokante broodproducten. Vooral de korsteigenschappen op de lange termijn zijn erg goed.”

Met diverse deeg- en broodconcepten stelt Danvo formules in staat om in te spelen op actuele consumentenbehoeften in brood. “De consument wil terug naar het ambacht, heeft behoefte aan transparantie in brood en hecht veel waarde aan verse broodbereiding en beleving op de winkelvloer”, zegt Van Iersel. “Supermarkten hoeven de deegstukken niet meer te laten rijzen in de winkel. Direct na ontdooiing in de koeling kunnen ze 48 uur lang vanuit de koeling worden gebakken.”

Baguetta en Gulkoren
De twee nieuwste concepten van Danvo zijn Baguetta en Gulkoren, zo vertelt Van Iersel tenslotte. “Het Baguetta-concept bestaat uit een premium, fully baked stokbrood op basis van een honderd procent natuurlijke receptuur. Dit in korte tijd in de winkel af te bakken stokbrood is erg krokant. Het heeft speciaal samengestelde, unieke recepturen die zijn gericht op consumenten die nét iets meer willen uitpakken. Het Gulkorenconcept biedt fully baked, 100 procent volkorenbrood met lijn- en sesamzaad. Dit brood met een nootachtige smaak kan voor supermarkten een mooie assortimentstoevoeging in bake-offbrood vormen. Volkoren is onlangs weer opgenomen in de bekende Schijf van Vijf en binnen de versbroodcategorie veruit het meest populaire brood. Dit biedt een grote kans voor het bake-offschap.”

Bron: Levensmiddelenkrant