22 Oktober 2017
Home > Nieuws > Fabrikanten > FrieslandCampina gaat voor voeding met toegevoegde waarde

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

FrieslandCampina gaat voor voeding met toegevoegde waarde

AMERSFOORT – Turbulent. Zo liet 2016 zich voor FrieslandCampina het beste omschrijven. Met een winstgroei van 5,5 procent en een omzetdaling van 1,9 procent kijkt ceo Roelof Joosten redelijk tevreden terug op 2016. “Maar we steken de vlag niet in de top.”

FrieslandCampina boekte in Nederland met de eigen zuivelmerken voor het eerst in jaren volumegroei. Het totale zuivelmarktaandeel in Nederland groeide door onder meer Campina, Mona, Optimel en Vifit met innovaties als Campina Vla, Campina Kwark, Mona, Optimel en Vifit. Een zelfde beeld liet Arla zien in zijn onlangs gepresenteerde jaarrapport. Het van oorsprong Deense zuivelbedrijf gaat door de groei in merken komend jaar nog meer inzetten op A-merken. FrieslandCampina gaat die koers niet varen zegt cfo Hein Schumacher. “Onze merken zijn al heel belangrijk en beslaan een groot deel van ons volume. Dat blijft natuurlijk zo.”

Campina-kaas
Een van de merken die in 2016 meer in de schijnwerpers werd gezet door de zuivelcoöperatie is Campina. Begin vorig jaar introduceerde FrieslandCampina onder dit merk een volledige lijn weidekaas. Het concept Weidekaas werkt, maar onder de merknaam Campina is het niet zonder meer succesvol. “We zijn het nu aan het evalueren, maar het merk blijkt opzichzelfstaand niet voldoende toe te voegen op de winkelvloer. Het concept weidekaas daarentegen wel. Daar is heel veel belangstelling voor. We hadden dit al wel met Milder en Noord-Hollandse Gouda, maar met Campina hebben we hier nog meer aandacht voor gekregen. Formules willen heel graag weidekaas onder eigen merk in de winkels zetten.” Campina blijft voor haar zuivelproducten wel een belangrijk merk zegt de cfo, maar het komt in veel gevallen steeds minder prominent op de verpakking te staan. “Merken als Vifit en Optimel zijn van zichzelf groot en bekend geworden, je ziet dus ook dat het Campinalogootje op deze verpakkingen steeds kleiner wordt.”

Sportvoeding
Waar FrieslandCampina wel duidelijk haar pijlen op richt in 2017 is de voeding met toegevoegde waarde zoals sportvoeding en voeding voor de gezondheidszorg. “We hadden natuurlijk al even Vifit Proteïne, een product met extra eiwitten die het erg goed doet. Afgelopen jaar hebben we ook Campina milde kwark met extra eiwitten geïntroduceerd. Er is veel vraag naar dergelijke producten. Consumenten willen fitter zijn, sporten meer en daar past dit in”, legt Schumacher uit. Komend jaar zal FrieslandCampina op dit vlak nog meer introducties doen. Het plan is ook om hiervoor te gaan samenwerken met sportkantines. Naast sport kan voeding ook helpen bij het herstel voor wat betreft de gezondheid. FrieslandCampina heeft diverse producten ontwikkeld die passen in een gebalanceerde maaltijd. Er lopen nu diverse pilots in onder meer de ouderenzorg.

Lees de rest van het interview in Levensmiddelenkrant, week 11. Nog geen abonnement? Klik hier.

Bron: Levensmiddelenkrant