1
18 November 2017
Home > Nieuws > Fabrikanten > Lemar BV zoekt producten die waarde toevoegen aan categorie

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Pieter Priem en Sandra Wong: “We kijken voortdurend naar nieuwe producten en merken, die waarde kunnen toevoegen aan een productcategorie binnen zowel at-home als out-of-home.”  

Lemar BV zoekt producten die waarde toevoegen aan categorie

HOEVELAKEN - Lemar BV uit Hoevelaken is naar eigen zeggen “een ervaren sparringpartner voor (inter)nationale handelspartners, producenten en supermarkten, die met verantwoorde merken succesvol inspeelt op actuele consumententrends”.

In juni van dit jaar kreeg Lemar uitgebreid aandacht in Levensmiddelenkrant. Vanwege zijn rendementsbijdrage en het succes van innovaties in de categorie ‘Tussendoortjes’ werd Lemar toen door handelspartners uitgeroepen tot Gouden Partner 2017. Benieuwd naar de nieuwste bedrijfs- en productontwikkelingen bij het in Hoevelaken gevestigde bedrijf spreken we opnieuw met Pieter Priem en Sandra Wong, respectievelijk marketing & sales directeur en senior brand manager.

Eat Natural
Pieter Priem neemt ons veertien jaar mee terug in de tijd, toen de oprichter en eigenaar van Lemar Leonard Bult, als eerste exportpartner van Eat Natural de potentie van dit merk inzag voor de Nederlandse markt. “Lemar heeft het ontstaan van dit merk meegemaakt en mede opgebouwd”, vertelt Priem. “Twee in Engeland geboren Indiërs, die veel waarde hechten aan lekker eten, bezochten een lokale Londense markt om noten en zaden te kopen. Op hun studentenkamer zijn zij repen gaan maken. Dit is het recept geworden voor de handgemaakte repen en ontbijtgranen van Eat Natural. Uiteindelijk is op een productielocatie in Essex de Eat Natural Makery ingericht. Daar worden in kleine batches ingrediënten, zoals stukken noot, gedroogd fruit en chocolade of yoghurt, gemixt en gerold tot repen. Deze repen worden volgens een eenvoudig recept gebakken, zoals de oprichters dat op hun studentenkamer deden. Hieraan worden geen kunstmatige kleurstoffen, smaakstoffen of conserveringsmiddelen toegevoegd.”

Veranderde mindset
Sandra Wong benadrukt dat Lemar volop meedenkt over de verdere uitrol van Eat Natural op de Nederlandse markt. “De afgelopen jaren is de mindset bij Nederlandse consumenten sterk veranderd. Zij zijn zich steeds bewuster geworden van wat zij eten en kiezen in toenemende mate voor gezondere  alternatieven. Lemar is van mening dat de tijd meer dan rijp is om de ontbijtgranenmarkt open te breken én te voorzien van innovaties waar consumenten vandaag de dag écht op zitten te wachten. Eerlijke en heerlijke producten. Hieruit zijn onder meer de Eat Natural’s with benefits voortgevloeid. Deze zijn een schot in de roos bij zowel consumenten als accounts. Daarnaast is de eerder dit jaar geïntroduceerde Granola-ontbijtlijn een groot succes. In samenwerking  met Albert Heijn is er zelfs een exclusieve lijn ontwikkeld onder de naam Granolala. De laatste Nielsen-cijfers laten zien dat de groei in de ontbijtcategorie bijna volledig op het conto van Eat Natural kan worden geschreven. In het eerste kwartaal van 2018 start een mediacampagne, onder meer op radio en televisie, om de Granola’s nog meer onder de aandacht te brengen van consumenten.”

Grotere missie
Volgens Priem heeft Lemar een veel grotere missie dan alleen het vertegenwoordigen van Eat Natural. “Lemar is geen simpele dozenschuiver”, benadrukt hij. “We kijken voortdurend naar nieuwe producten en merken, die waarde kunnen toevoegen aan een productcategorie binnen zowel at- home als out-of-home. Hiermee spelen we in op de behoeften van gezondheidsbewuste consumenten. We zijn niet op zoek naar de ‘nieuwe’ Eat Natural, maar naar binnen- en buitenlandse foodmerken met een vergelijkbaar interessant herkomstverhaal voor de consument. Dit kunnen ook kleine, onbekende merken zijn. Actuele consumententrends zijn ons uitgangspunt. De proteïnetrend is natuurlijk al een tijdje gaande en de vraag naar glutenvrije, veganistische en biologische producten wordt steeds groter."

Professionaliseringsslag
Lemar weet niet alleen wat de wensen zijn van de huidige consument, maar is ook op de hoogte van wat er wel en juist nog niet verkrijgbaar is in het supermarktschap, zo verduidelijkt Priem. “In samenwerking met handelspartners, fabrikanten en retailers zoeken we naar de meest geschikte producten of merken om assortimentsbehoeftes in te vullen. De afgelopen anderhalf jaar hebben we een professionaliseringsslag doorgemaakt. Met het huidige, 15 medewerkers tellende bedrijf kunnen we lean & mean opereren richting onze accounts.”

King Soba
Met zijn foodmerken durft Lemar ook vooruit te lopen op consumententrends. “Zo vertegenwoordigen we King Soba, een assortiment glutenvrije en biologische noodles op basis van een andere soort ingrediënten dan tarwe”, verduidelijkt Wong. “Het zal de nodige tijd en energie vergen om Nederlandse consumenten breed te laten kennismaken met deze innovatieve noodles met zoete aardappel, quinoa en boerenkool. Daarom zetten we social media in, waarbij fans en influencers inspiratievolle gerechten met onze noodles maken. Deze noodles sturen we niet zomaar in een doosje op, maar in een unieke persbox. Onze ‘My gluten free day’-box heeft onlangs een Shopper Marketing Award gewonnen in de categorie ‘Tijdelijk Point of Sail-material’.”

Unieke structuur
Nederland is in de ogen van Priem een conservatieve markt als het gaat om de lancering van nieuwe foodproducten en merken. “We leggen aan de buitenlandse fabrikanten met wie wij samenwerken vaak uit dat Nederland op levensmiddelengebied één van de laagst geprijsde landen ter wereld is en een unieke structuur heeft wat betreft de promotie van producten. We zijn een retailland, in tegenstelling tot het buitenland waar het out-of-home-kanaal vaak groter is. Nederland heeft minder schapruimte, waardoor nieuwe producten moeten knokken voor hun plek en binnen een half jaar groei moeten laten zien. Engelse consumenten staan bijvoorbeeld meer open op het gebied van eten dan wij en daarom hebben productintroducties een grotere kans van slagen. Wij volgen in Nederland vaak de foodtrends die in Engeland ontstaan.”

Innovatiesnelheid
Priem benadrukt dat een aantal merken van Lemar, waaronder Eat Natural, zich inmiddels heeft bewezen binnen retail en out- of-home. “Een relatief klein bedrijf als het onze is in staat om nieuwe producten snel en flexibel naar accounts te distribueren. Wij moeten het hebben van onze innovatiesnelheid en ons vermogen om accounts voortdurend te verrassen. Met ons brede merkenassortiment moeten we dus soms ook afscheid nemen van minder succesvolle merken.”

Diverse merken
Anno 2017 heeft Lemar BV een breed merkengamma voor retail, out-of-home en groothandel, waarin glutenvrij, biologisch, natuurlijk en verantwoord de sleutelbegrippen vormen. Naast de bekende Eat Natural-repen en ontbijtgranen bestaat dit portfolio bijvoorbeeld uit de biologische ontbijtgranen van Veríval, allerlei soorten glutenvrije Mister Free’d producten, Quinola baby- maaltijden, een groot assortiment quinoaproducten van Paul’s finest Quinoa, raw juices van het Nederlandse merk Brandstof en zoete en hartige snacks van kleine merken als Bloom’s, The Protein Ball Co, LoveCorn, Nudie Snacks & Squbes van Natureseekers.

Do the Office Dance
Lemar BV werkt sinds enige tijd samen met &C, het nieuwe mediaplatform van Chantal Janzen. “Halverwege dit jaar hebben we met Chantal Janzen,  Eat Natural en een heuse dancemaster de Do the Office Dance gelanceerd, bedoeld om heel werkend Nederland aan het dansen te krijgen en om iedereen een flinke energieboost te geven”, vertelt Priem. “Voor deze Office Dance is niet alleen muziek geproduceerd, maar zijn ook muziekclips gemaakt  voor op www.andc.tv/dotheoffficedance. Aan het eind van elke clip werden bedrijven opgeroepen om een Office Dance-filmpje te maken en dit via social media te delen met de hashtag #dotheofficedance. Het winnende bedrijf won onder meer een uitgebreid Eat Natural-ontbijt op het werk. De Do the Office Dance was erg geslaagd.”

Bron: Levensmiddelenkrant