1
18 November 2017
Home > Nieuws > Fabrikanten > Ritmeester: 'Nu innoveren levert branche straks profijt op'

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Marc den Adel en André Keijman van Ritmeester bij hun nieuwe introductie Al Capone Red Blend

Ritmeester: 'Nu innoveren levert branche straks profijt op'

DEN BOSCH - Er ligt een grote uitdaging voor tabaksfabrikanten. Met het uitstalverbod van 2022 in het vooruitzicht, wordt het steeds lastiger om het margerijke sigarensegment te laten groeien. Dit is daarom hét moment om verder uit te bouwen met producten die voldoen aan de behoeften van consumenten. Zo introduceert Ritmeester een nieuw product binnen de Al Capone Pockets Filterreeks: de Al Capone Pockets Filter Red Blend.

De laatste jaren innoveerde Ritmeester vooral binnen het merk MOODS. Logisch, want met MOODS heeft Ritmeester het best verkochte merk binnen de sigarenmarkt in handen. Al Capone is echter ook een succesvol merk, gezien de groeiende vraag en stijgende verkoop. Daarom wil de tabaksfabrikant ook hier inspelen op de behoeften van de rokende consument.

Derde variant
Met Al Capone Red Blend heeft Ritmeester een derde variant binnen de Al Capone Pockets Filter reeks. “Red Blend is een milde filtercigarillo met een zoetig rumaroma. Een lichte Caribische tabaksmaak zoals we dat noemen”, zegt André Keijman, international brandmanager bij Ritmeester Cigars. Ritmeester omschrijft Al Capone Red Blend als een harmonieuze blend van zorgvuldig geselecteerde Virginia, Oriënt en Burley tabakken, waardoor deze zeer toegankelijk is voor een brede groep rokers. De nieuwe variant is volgens Keijman een mooie aanvulling op het huidige portfolio. “Het merk Al Capone ontwikkelt zich erg goed. Eind 2013 introduceerden we Al Capone Flame en deze heeft nu al een plaats in de top 20 van best verkochte sigarenproducten. Deze uitbreiding van de Al Capone Pockets Filter-reeks zal zorgen voor een verdere groei van het aromatisch/filter-segment. Een lijnextensie erbij geeft het merk nog meer aandacht. Bovendien neemt het door het compacte formaat heel weinig ruimte in op het schap.” De tabaksfabrikant raadt ondernemers aan om de Pockets Filter-varianten alle drie op te nemen in het schap.

Forse groei
Al Capone begeeft zich in het aromatisch/ filter-segment dat de afgelopen jaren een forse groei doormaakte. Al Capone heeft, met een prijs van 4 euro per pakje van 18 stuks, een aantrekkelijke prijsstelling. Ritmeester doet in het supermarktkanaal met haar merken MOODS en Al Capone sowieso goede zaken. De fabrikant heeft in het supermarktkanaal een marktaandeel van ruim 25 procent* (volume). “Tevens laten wij in dit kanaal de grootste groei zien”, zegt Marc den Adel, key accountmanager bij Ritmeester Cigars.

Groei
“Door nu met nieuwe producten in het groeisegment te komen, hebben de shops daar nu en in de toekomst profijt van”, zegt Den Adel. Hij benadrukt dat introducties minder effectief zullen zijn als tabak in de toekomst is afgeschermd. “Shoppers moeten al op voorhand weten wat ze willen. Dat kan alleen als rokers bekend zijn met het merk/product. Omdat er in het supermarktkanaal geen andere middelen zijn waarmee we met rokers in contact kunnen komen, is die zichtbaarheid op het schap nu nog de enige manier om bekendheid te genereren. We verwachten dat introducties na 2022 minder snel zullen renderen. Daarom willen we er nu ook voor zorgen dat het merk echt goed staat. We willen ruim voor die tijd een groei van de sigarenverkoop in alle kanalen realiseren, dus ook in supermarkten”, aldus Den Adel.

* Bron: AC Nielsen YTD week 36 2017

Bron: Levensmiddelenkrant