25 September 2018
Home > Nieuws > Handel > Branche > Minder bezoekers voor fysieke winkels

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Foto: ANP.

Minder bezoekers voor fysieke winkels

AMSTERDAM- Het aantal consumenten dat zegt een fysieke winkel te bezoeken blijft dalen. Dat blijkt uit onderzoek van Q&A in opdracht van Abn Amro.

Het onderzoek werd gedaan onder 1881 consumenten. Daarvan geeft 32 procent aan minder fysieke winkel te bezoeken. In 2015 was dit nog 21 procent. In de afgelopen 3 jaar is het aantal consumenten met een sterke voorkeur voor de fysieke winkel dan ook gedaald van 74 procent naar 63 procent. Daarbij geeft 55 procent van de consumenten aan eerst online te oriënteren voor zij een aankoop doen en stijgt het aantal consumenten met een sterke voorkeur voor online. Voor winkeliers is het meer dan ooit belangrijk om consumenten een reden te geven om naar de fysieke winkel te komen, zo blijkt uit het onderzoek. Zij staan voor een flinke uitdaging, maar hebben volgens Abn Amro voldoende kansen om relevant te blijven voor de consument.

Expertise
Door het bieden van beleving en expertise kunnen winkeliers met een fysieke winkel zich de komende jaren blijven onderscheiden, zo schrijft Q&A in haar rapport. Een manier om beleving te bieden is de mogelijkheid om producten uit te proberen, te passen of te testen. Voor consumenten is dit de hoofdreden om een fysieke winkel te bezoeken. Daarnaast geeft 27 procent van de consumenten de voorkeur aan de fysieke winkel wanneer ze iets snel willen hebben en 26 procent kiest voor een winkelbezoek als ze nog niet precies weten wat ze willen kopen.

Personeel
Voor de juiste beleving en expertise is voldoende deskundig personeel de belangrijkste voorwaarde volgens Abn Amro. "Een goede kennis van de markt en klanten zijn nodig om de juiste keuzes op lokaal niveau te maken. Deskundig personeel wordt door de consument echter als belangrijkste factor gezien om beleving en expertise in de winkel te brengen", zegt Henk Hofstede, sector banker retail van Abn Amro. "Zij moeten consumenten persoonlijk benaderen, maar zich niet opdringen. Goed winkelpersoneel zorgt voor tevreden en loyale klanten, maar veel winkeliers vissen in dezelfde personeelsvijver. Hoewel het in een competitieve markt geen gemakkelijke opgave is, blijft investeren in goed personeel cruciaal voor de fysieke winkel van de toekomst."

Bron: Levensmiddelenkrant

Introducties & Acties

Nieuw: Dr. Oetker Glamourmix

Dr. Oetker brengt weer een nieuwe decoratiemix naar het bakschap: Dr. Oetker Glamourmix.

Nieuw: Koopmans Cake Gemak

Koopmans speelt in op de gemakstrend met het introduceren van Koopmans Cake Gemak.

Nieuw: Koopmans cakemixen

Koopmans introduceert dit najaar drie nieuwe, toegankelijke cakevarianten: een frisse citroencake,...