15 Oktober 2018
Home > Nieuws > Handel > Formules > AH: 'Wij proberen onjuiste informatie te voorkomen'

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Jumbo Foodmarkt Amsterdam. 

AH: 'Wij proberen onjuiste informatie te voorkomen'

AMSTERDAM - Voedselwaakhond foodwatch stapt naar de Reclame Code Commissie om te klagen over de aanduiding van de herkomst van groente en vruchten in de winkels van Albert Heijn en Jumbo. Albert Heijn laat in een reactie weten dat zij er naar streven om altijd te informeren over de herkomst van een product. 

Naar aanleiding van recente verwarring van de herkomst van pruimen, deed de organisatie een steekproef. Daaruit bleek volgens een woordvoerder dat “veel te slordig met de wettelijke plicht over oorsprongsaanduiding wordt omgegaan”. De organisatie zegt behalve bij pruimen ook fouten te zijn tegengekomen bij mango's, paprika's, pepers, granaatappels, spitskool, wortels, verschillende soorten appels en avocado.

Volgens foodwatch vinden veel consumenten de informatie over de herkomst van groente en vruchten vaak wel degelijk belangrijk en is het dus ernstig als de gegevens niet kloppen.

Verpakking
Jumbo laat in een reactie weten in afwachting te zijn van de klacht en de precieze inhoud daarvan. Albert Heijn kan zich niet vinden in de klacht. “Wij informeren klanten altijd over het land van herkomst. Als het product een verpakking met etiket heeft, staat het land van herkomst op het etiket. Bij producten die niet in een verpakking zitten of verpakte producten zonder etiket, zoals de paprika waar Foodwatch aan refereert, staat op het schap waar het product vandaan komt. Met zo'n 550 groente- en fruitproducten en 900 winkels komt het voor dat op het schap per ongeluk onjuiste informatie staat. Wij doen ons best dit te voorkomen. Het kan altijd beter, daar werken we elke dag aan”, laat de marktleider weten. 

Bron: ANP/Levensmiddelenkrant