16 Juli 2018
Home > Nieuws > Handel > Formules > Boon’s Markt richt zich op lokale consumenten

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Willem Boon: ”Boon’s Markt werkt zoveel mogelijk samen met kleinere, lokale versleveranciers.” (Foto: Desirée Schippers)

Boon’s Markt richt zich op lokale consumenten

SLIEDRECHT – De Boon’s Markt-formule speelt bewust in op de wensen van lokale consumenten. Zo richt het Boon’s Markt-filiaal van ondernemer André van Ek zich met maaltijden, sushi en broodjes op de on the go-consument. Dit assortiment wijkt duidelijk af van de Boon’s Markten in dorpen.

Dit vertelt Willem Boon, commercieel directeur van Boon Beheer, in een interview met Levensmiddelenkrant . Hij geeft niet alleen tekst en uitleg over de huidige ambities van Boon’s Markt, maar ook over de formule MCD Supermarkten die volgens hem over niet al te lange tijd definitief van het toneel zal verdwijnen.

In de aanloop naar het definitieve afscheid zijn recent al verschillende winkels van MCD Supermarkten omgebouwd tot Boon’s Markt. Hoe gaat het met de 31 resterende MCD-filialen?
“Het gaat prima met de bestaande MCD-supermarkten. We zijn in 2013 dan ook niet met de nieuwe Boon’s Markt-formule gestart omdat MCD Supermarkten als keten niet lekker liep. Een probleem is echter dat consumenten tot op de dag van vandaag de perceptie hebben dat MCD een formule met relatief hoge prijzen is. Deze in mijn ogen onterechte perceptie kwam naar voren uit een GfK-onderzoek in 2012. Wij hebben Boon’s Markt vijf jaar geleden geïntroduceerd, omdat wij meenden dat deze formule invulling kon geven aan datgene wat de consument van vandaag vraagt en hierdoor toekomstbestendig zou zijn. Een fullserviceformule met een brede keuze aan dagelijkse boodschappen tegen scherpe prijzen. Binnen afzienbare tijd worden alle MCD-supermarkten omgebouwd tot Boon’s Markten.”

Wanneer verdwijnt MCD precies van het toneel?
“Ons eerste doel de komende tijd is om voor alle afnemers het huis volledig op orde te brengen, ook qua logistiek. Daarna gaan we ons oriënteren op de ombouwmogelijkheden van de huidige MCD-supermarkten naar de Boon’s Markt-formule. Op dit moment kunnen de dorpswinkels van MCD nog niet worden omgebouwd naar een Boon’s Markt, omdat ze bijvoorbeeld geen ruimte hebben voor een ambachtelijke slagerij en bakkerij. Hiervoor wordt onder de Boon’s Markt-vlag een small shopconcept ontwikkeld. Voor de middelgrote en grote MCD-winkels past het ontwikkelde concept prima. Eind dit jaar gaan we hierover onder meer in gesprek met de zelfstandige ondernemers die onder de vlag van MCD een onderneming runnen. Daarna kan de ombouwoperatie beginnen.”

Hoe ontwikkelt de Boon’s Markt-formule zich in uw ogen?
“Vanaf de opening van het eerste filiaal in Vlaardingen in december 2013 heeft Boon’s Markt zich als formule prima ontwikkeld. Inmiddels zijn er supermarkten in Woudrichem, Ammerzoden, Beesd, Kerkdriel, Linschoten, Nieuwegein, Ridderkerk, Vlaardingen en Utrecht. Het doel van de formule is om ‘bakstenen’ winkels te creëren, waarin consumenten zich thuis voelen en overal lekkere producten kunnen ruiken en proeven. De winkels zijn ingericht met ronde verspleinen en hebben een ambachtelijke slagerij en bakkerij. De aanvankelijke inrichting van het Vlaardingse filiaal kwam voor mijn gevoel nog te veel van de tekentafel. Er was wel een mooie verspresentatie, maar deze kende nog weinig accentverschillen tussen de diverse verscategorieën, zoals agf, vlees en vis. In de later geopende winkel in Beesd heeft Boon’s Markt daarom nieuwe versstappen gezet. Daar zijn met verschillende designs en belichtingen subwerelden in vers gecreëerd. In de MCD-supermarkt in Barendrecht die momenteel wordt omgebouwd tot Boon’s Markt, vindt de nieuwste stap op versgebied plaats. De winkel krijgt een ambachtelijke zelfbedieningsslagerij en gaat zich onder meer nadrukkelijk richten op de bereiding van kant- en klare maaltijden. Deze Boon’s Markt zal op dit onderdeel een pilotwinkel vormen voor de andere filialen.”

Op welke manier onderscheidt de formule zich op versgebied?
“We werken zoveel mogelijk samen met kleinere, lokale versleveranciers, die wij ook persoonlijk kennen. We hebben al jaren vaste contacten met veeboeren, groente en fruittelers en bakkers, die een hoogstaande kwaliteit en de zorg voor mens, dier en milieu hoog in het vaandel hebben staan. Zo kopen we voor Boon’s Markt onder meer het rundvlees in van de boerderij van Henk Broeders uit Berkel-Enschot, dat twee sterren heeft van het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming. Regelmatig stellen we onze klanten in de gelegenheid om op de boerderij van Henk te gaan kijken hoeveel energie hij steekt in een goede verzorging van zijn runderen. Dankzij onze persoonlijke band met leveranciers worden zij Boon’s Markt-ambassadeurs voor het leven, die ook regelmatig in onze winkels komen kijken of wij netjes met hun producten omspringen.”

Bent u tevreden over de omzet die de filialen draaien?
“Jazeker. De algemene omzetindex van Boon’s Markt ligt ruim boven het landelijke gemiddelde van 102,7. De omzetten van de Boon’s Markten in Vlaardingen, Woudrichem en Kerkdriel groeiden na opening zelfs gemiddeld met 40 procent. Dit onderstreept het gelijk van ons geloof in de meerwaarde van versbeleving op de winkelvloer.”

Hoe speelt Boon’s Markt met haar winkels in op de wensen van lokale consumenten?
“Hiervoor kijken we heel goed naar de marktgebieden en plaatsen waarin we met Boon’s Markt actief zijn. We houden continu in de gaten wat de lokale consumententrends en -behoeften zijn en spelen hierop in met specifieke producten en concepten. De door ondernemer André van Ek gerunde Boon’s Markt vlakbij winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht richt zich met gemaksconcepten, maaltijden, maaltijdsalades, sushi en broodjes bijvoorbeeld nadrukkelijk op de on-the-go consument. Dit assortiment verschilt wezenlijk van de Boon’s Markten in dorpsomgevingen. Ik verwacht echter wel dat modules uit deze winkel ook in de overige filialen zullen instromen.”

De gedachte achter Boon’s Markt is dat stenen supermarkten vandaag de dag belevingswinkels moeten zijn. Wat zijn de huidige online ambities?
“Binnenkort introduceren we een nieuwe app, waarmee klanten van alle Boon’s Markt- en MCD-winkels hun boodschappen kunnen bestellen en thuis kunnen laten bezorgen. Het idee achter ons bestel- en bezorgingssysteem is dat alleen klanten uit het postcodegebied van een van onze winkels kunnen rekenen op thuisbezorging. Ook kiezen we er bewust voor om boodschappen niet de hele dag in alle denkbare tijdsblokken te bezorgen. Vaak krijgen consumenten vandaag bestelde boodschappen pas morgen thuisbezorgd, waardoor zij vroegtijdig moeten verzinnen wat zij willen eten. Daarom kunnen zij binnenkort om 4 uur ’s middags online hun boodschappen bij ons bestellen, die dan twee uur later worden afgeleverd. Zij kunnen hierbij natuurlijk ook de ingrediënten voor het ontbijt de volgende ochtend laten bezorgen, of wat zij verder maar wensen. We bekijken per individuele winkel wat de beste concrete oplossing voor thuisbezorging is. Dit varieert van bezorging alleen in de avonduren tot bezorging verspreid over de hele dag. Op dit moment zijn we nog volop aan het testen met ons nieuwe systeem.”

Boon Beheer heeft sinds kort een nieuw distributiecentrum in Dordrecht. Waarom is dit dc geopend?
“Boon Beheer had als beheermaatschappij en groothandel al jaren twee distributiecentra in Sliedrecht en Ridderkerk. Van daaruit werden niet alleen de winkels beleverd van alle formules die onderdeel zijn van Boon Beheer. Ook de formules Boerenschuur en Agrimarkt, grenswinkels en ons online bedrijf voor de zorg Vers Centrum Nederland kregen vanuit deze dc’s hun producten aangeleverd. In Sliedrecht vonden de opslag en de distributie van de droge kruidenierswaren plaats en was ons hoofdkantoor gevestigd. Vanuit Ridderkerk worden nog altijd de koelverse specialiteiten en diepvriesproducten gedistribueerd. Door fikse groei in de afgelopen jaren waren we in het Sliedrechtse dc al een tijd behoorlijk uit ons jasje gegroeid, waardoor de logistiek steeds inefficiënter verliep. Het dc in Ridderkerk betrokken we nog niet zo lang geleden, maar daar zijn we ook alweer uitgegroeid. Daarom hebben we in 2017 besloten om onze twee dc’s samen te voegen en te zoeken naar een goede locatie voor een groter centraal dc. Uiteindelijk kwamen we uit bij een gloednieuw pand in Dordrecht met een oppervlakte van 30.000 vierkante meter. Het pand was eigenlijk gebouwd voor een ander bedrijf, maar dat haakte op het laatste moment af. Daardoor kwam de inrichting van ons nieuwe dc in een stroomversnelling. Onlangs zijn de kantoren en de dkw-distributie hier naartoe verhuisd. In oktober volgen ook koelvers en diepvries.”

Bron: Levensmiddelenkrant

Introducties & Acties

Verfrissend en gezond: Obrigado kokoswater

Voor de bewuste genieters van de zon en buitenlucht is Obrigado dé perfecte dorstlesser.

Calvé komt met drie nieuwe smaken

Unilever heeft nog niet heel lang geleden de Calvé Extra Crunchy-variant toegevoegd aan het...

DubbelFrisss Bruisend Bronwater

DubbelFrisss komt met een geheel nieuwe propositie, namelijk: Bruisend Bronwater met 10% Fruitsap...