1
17 December 2017
Home > Nieuws > Handel > Formules > Coca-Cola en Unilever groeien online door zakelijke klant

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Coca-Cola en Unilever groeien online door zakelijke klant

ZALTBOMMEL- Online shoppers kiezen voornamelijk voor grote A-merken bij het bestellen van hun boodschappen. De online markt voor boodschappen zal de komende jaren nog flink blijven stijgen en dat komt door zakelijke klanten. Zo blijkt uit de onderzoekscijfers van IRI Nederland.

IRI heeft onderzoek gedaan naar de top 50 snelst groeiende FMCG-merken online. De vijftig hardst groeiende merken hebben samen een groei van maar liefst 24,9 miljoen euro in de eerste 32 weken van 2017 gerealiseerd. Gemiddeld gezien komt dat neer op een groeipercentage van 32,5 procent. Binnen de totale online verkopen zijn de top 50-merken goed voor een omzetaandeel van 61,5 procent. IRI concludeert met deze gegevens dat A-merken relevant zijn voor de online boodschappen markt.

Coca-Cola en Unilever
De A-merken worden gedomineerd in de top 50, maar het gaat dan ook om merken die het meest investeren in het online verkoopkanaal. Coca-Cola staat op nummer één in de lijst, maar ook Unilever scoort goed. Met negen merken (Unox, Robijn, Lipton, Ola, Sun, Calvé, Becel, Knorr en Blue Band) vertegenwoordigen zij een groei van 4,4 miljoen euro.

Zakelijke klanten
De groei van de merken wijst in de onderzoekscijfers in de richting van zakelijke bestellingen. Daarmee worden bedrijven bedoeld waar gezamenlijk wordt geluncht, zoals kinderdagverblijven, sport- en schoolkantines en degelijke. Daarbij staat Coca-Cola op nummer één met de blikjes. Douwe Egberts voorziet zakelijke klanten voornamelijk van pakken koffiebonen en gemalen koffie. Unox wordt gedreven door Cup-a-Soup.

Concurrentie
De groei van online gaat volgens IRI niet ten koste van de fysieke supermarkt, maar deze ontwikkelingen geven aan dat online supermarkten de concurrentie aangaan met groothandels als Sligro en Makro.

IRI heeft het onderzoek gebaseerd op de nieuwe IRI Online Read waarin alle online verkopen staan van de supermarkten Albert Heijn, Jumbo, Plus, Deen en aangevuld met de online verkopen van Etos, Gall&Gall, Plein.nl en Hema.

IRI Nederland heeft het onderzoek uitgevoerd in opdracht van FoodPersonality.

Bron: Levensmiddelenkrant