25 September 2018
Home > Nieuws > Handel > Formules > De kwaliteit van wijn is belangrijkste eis bij AH

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Spike Huisman, category manager Wijn: ‘We willen meer bekendheid geven aan de wijntap’.

De kwaliteit van wijn is belangrijkste eis bij AH

ZAANDAM - Wijn is een product ‘waar je kennis van moet hebben’, zo denken veel consumenten volgens Spike Huisman, category manager Wijn bij Albert Heijn. Om het voor consumenten gemakkelijker te maken om een wijn uit te kiezen, heeft de supermarktketen het hele schap omgegooid.

Vier jaar geleden werd de complete wijnafdeling al in een nieuw jasje gestoken, waarbij alle wijnen werden ingedeeld op kleur en smaaktype. Toentertijd zijn kaartjes bij het schap geplaatst met informatie over de wijn, maar dat heeft de marktleider aangepast. “We hebben de informatie vereenvoudigd, want we merkten dat het voor een niet-wijnkenner te veel was”, legt Huisman uit in een Albert Heijn-filiaal in Castricum. Nu wordt met gebruik van illustraties aangeduid wat voor wijn het is, uit welk land deze komt en bij wat voor gerechten de drank geserveerd kan worden. Ook de indeling is doorontwikkeld. Door de metamorfose is meer onderscheid gebracht tussen diverse soorten. Daarbij heeft Albert Heijn een meter uitgetrokken voor wijnen die goed passen bij een bepaald moment. “Bij een barbecue, lunch of borrel”, vervolgt de category manager. “Maar ook wijnen die passen bij bepaald voedsel, zoals de bitterbal. Wie denkt er nou na over een geschikte wijn voor bij deze snack?” Daarnaast worden de zes favoriete wijnen van bepaalde wijnkenners aangeboden in een meter schap. Het totale assortiment bestaat uit 600 tot 700 wijnen, van rood tot wit en van prosecco tot alcoholvrije varianten. Sinds een aantal jaar is Albert Heijn aan het experimenteren met het product. “We hebben vorig jaar een wijn geïntroduceerd met rook- en gembersmaak en wijn op basis van fruit, anders dan druiven”, vertelt Huisman. “Ik verwacht nog wel meer van dit soort ontwikkelingen, maar de wijnwereld is conservatief. Nieuwe smaken komen voort uit andere druifrassen en niet zo zeer uit speciale toevoegingen.”

Factoren
Met de nieuwe indeling probeert Albert Heijn de klant te helpen met het maken van een goede keuze. Online kan de wijnvinder worden gebruikt, waarbij consumenten een aantal vragen moeten invullen en vervolgens een paar wijntips krijgen. De marktleider heeft ook wijnboxen geïntroduceerd die aansluiten bij het vernieuwde schap. Boxen die passen bij het seizoen, een bepaalde gelegenheid of voor klanten die eens iets anders willen. “Een wijn moet voor ons goed zijn, maar de klant wil vooral een lekkere wijn. Er zijn een aantal criteria waaraan een wijn moet voldoen, kwaliteit is daarbij een onvoorwaardelijke eis. Maar het product moet ook betaalbaar zijn, dat is waar de klant om vraagt. Om iedere consument voldoende te kunnen bedienen, kijk ik naar de diversiteit van het assortiment. Waar komt een wijn vandaan? Hoe smaakt de wijn? Waar past deze goed bij? Welk druifras is het? Dat zijn allemaal factoren die meespelen en bepalen of we het product aan het assortiment toevoegen”, vertelt de wijnkenner. “Smaken verschillen, dus ik vond het heel belangrijk om te benadrukken dat klanten altijd hun product mogen terugbrengen als het niet naar wens is.” Bij de vernieuwde afdeling hangen daarom bordjes met de tekst ‘Niet lekker? Geld terug! Want smaken verschillen’.

Kleine flesjes
De diversiteit komt niet alleen naar voren in de smaken, maar ook in de verpakkingen. “We zien dat de groep een- en tweepersoonshuishoudens groeit. Die klanten trekken vaak geen fles wijn open, omdat ze het zonde vinden om te laten staan. Het aanbod kleine flesjes was beperkt, terwijl er een stijgende vraag naar is. Vandaar dat we het assortiment flink hebben uitgebreid. We willen deze klanten dezelfde rijkheid aan keuze geven als de klanten die wel een 0,75 literfles kopen. Daarom presenteren we in een apart schap de kleine flesjes”, vertelt Huisman. De bag-in-box, zoals die in het buitenland wordt genoemd, is volgens de category manager een ondergewaardeerd kindje en heeft een aparte meter gekregen in het schap. Huisman noemt het liever een wijntap, waar tot drie liter wijn in zit. “Die wordt in Nederland nog niet veel gekocht, omdat men denkt dat die wijn van een mindere kwaliteit is. Die perceptie is onjuist. We willen hierbinnen meer vernieuwing aanbrengen, vandaar dat we om tafel zijn gaan zitten met collega’s van het wine buying centre om te kijken hoe we de wijntap meer bekendheid kunnen geven”, vertelt Huisman. De category manager geeft aan dat er daarom drie zekerheden zijn opgesteld, namelijk kwaliteit, voordeel en houdbaarheid. “Je kunt de wijntap gemiddeld zes weken gebruiken, ook ideaal dus voor kleinere huishoudens. Je kunt elke dag een glas wijn tappen.”

Bron: Levensmiddelenkrant

Introducties & Acties

Nieuw: Dr. Oetker Glamourmix

Dr. Oetker brengt weer een nieuwe decoratiemix naar het bakschap: Dr. Oetker Glamourmix.

Nieuw: Koopmans Cake Gemak

Koopmans speelt in op de gemakstrend met het introduceren van Koopmans Cake Gemak.

Nieuw: Koopmans cakemixen

Koopmans introduceert dit najaar drie nieuwe, toegankelijke cakevarianten: een frisse citroencake,...