24 April 2018
Home > Nieuws > Handel > Formules > ‘Dick Boer was hét gezicht van AH-revival’

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Frans Muller (links) volgt per 1 juli Dick Boer op als topman van Ahold Delhaize.

‘Dick Boer was hét gezicht van AH-revival’

AMSTERDAM - De benoeming van Frans Muller tot topman van Ahold Delhaize per 1 juli, als opvolger van Dick Boer, is een uitstekende keuze. Dankzij zijn ervaring als interim-ceo van Delhaize Amerika kent Muller namelijk de ins en outs van de Amerikaanse markt, waar Ahold Delhaize 2/3 van zijn omzet behaalt en de komende jaren de belangrijkste uitdagingen liggen voor het concern.

Dit is de mening van Alan Vandenberghe, analist foodretail van KBC Securities, de Belgische zakenbank van Ahold Delhaize. “Frans Muller heeft als adjunct-ceo en chief integration officer een belangrijke rol gespeeld in het samenbrengen van Ahold en Delhaize”, verduidelijkt hij. “Hij stond van oktober 2016 tot januari 2018 aan het hoofd van Delhaize Amerika. Voorafgaand aan de fusie met Ahold was hij voorzitter en ceo van Delhaize. Gezien deze ervaring was Muller de meest logische keuze als nieuwe topman.”

Het vertrek van Boer komt voor Vandenberghe vroeger dan verwacht. “Het was echter al langer overduidelijk dat Muller ambities had om de nieuwe topman van Ahold Delhaize te worden. Hij onderscheidt zich door een uitstekende strategische visie. Een belangrijke pré van Muller is bovendien dat zijn manier van communiceren richting de buitenwereld wat moderner, opener en gemakkelijker is dan die van Boer. Daarom ben ik ervan overtuigd dat hij Ahold Delhaize als topman echt strategisch vooruit kan helpen.”

Einde tijdperk
Laurens Sloot, hoogleraar retail marketing aan Rijksuniversiteit Groningen, benadrukt dat met het vertrek van Dick Boer een definitief einde komt aan het ‘tijdperk-Boer’. “Ik denk dat je wel van een bijzonder tijdperk kunt spreken. Boer is in positieve zin het gezicht geworden van de revival van Albert Heijn tussen 2003 en 2006. Samen met Sander van der Laan is hij erin geslaagd om het concern weer stevig op de rit te krijgen. Bovendien heeft hij door de fusie met Delhaize de positie van Ahold als speler in Noord-West-Europa en aan de oostkust van de Verenigde Staten verder versterkt. Hij is geen charismatische persoonlijkheid zoals Elon Musk, maar een nuchtere Zeeuw die met een uitstekend oog voor de operationele kant van de zaak heel veel heeft bereikt voor Ahold Delhaize.”

Retaildier
Sloot denkt dat Frans Muller alles in huis heeft om Dick Boer succesvol op te volgen als topman. “Het zal echter niet eenvoudig voor hem zijn de staat van dienst van Boer te overtreffen. Net als Boer is Muller een echt retaildier. Hij heeft ruime internationale ervaring opgedaan bij zowel Metro als Delhaize en is inmiddels goed ingewerkt bij Ahold Delhaize. Hoewel dit geen noodzaak is, vind ik het persoonlijk wel leuk dat Ahold Delhaize een Nederlandse topman behoudt.” De hoogleraar is ook enthousiast over de benoeming van voormalig ING-topman Jan Hommen tot nieuwe president-commissaris van Ahold Delhaize. “Hij is iemand met veel ervaring in de internationale top van het bedrijfsleven. Daarnaast is hij lange tijd betrokken geweest bij Ahold, dus ook in foodretail is hij goed thuis. Daarom is zijn benoeming een uitstekende keuze.”

Bron: Levensmiddelenkrant

Introducties & Acties

TWIX® White MINIS: Nu het hele jaar beschikbaar!

Wegens het succes van Limited Edition, is TWIX® White MINIS nu het hele jaar te verkrijgen.

Laat consumenten kans maken op een unieke ® SNICKERS Sports bag!

Uw consumenten maken kans op een van de vijf unieke SNICKERS® Sports bags bij aankoop van 2 MINIS...