25 Mei 2017
Home > Nieuws > Handel > Formules > Lidl zet in twintig jaar retailbranche op scherp

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Lidl zet in twintig jaar retailbranche op scherp

HUIZEN-Lidl heeft de afgelopen jaren de foodbranche op z’n kop gezet. Waar de discounter begon met acht winkels in onder andere Uden, Vriezenveen en Wolvega heeft de Duitse formule inmiddels meer dan 400 vestigingen verspreid over ons land. De winkelketen behoort nu tot de drie grootste supermarkten van Nederland.

 “Lidl heeft een aardschok veroorzaakt op het Nederlandse retaillandschap”, zegt Laurens Sloot,  hoogleraar Retail Marketing, in een interview over twintig jaar Lidl in Nederland. “Toen Lidl zich hier in 1997 vestigde, stond de discounter heel duidelijk in de schaduw van Aldi. Aldi deed het hier al zo goed, dat de meeste mensen zich afvroegen: wat kan Lidl nog toevoegen? Maar de Duitse formule heeft echt een eigen plek onder de horizon verworven in ons land. Lidl is haar grootste concurrent zelfs voorbij gestreefd.”

Marktaandeel
Volgens Sloot heeft Lidl dit ‘fantastisch’ gedaan. Zo heeft de discounter inmiddels een marktaandeel van zo'n 11 procent en dat betekent dat ze inmiddels een stevige nummer 3 van Nederland zijn, zegt hij. “Bovendien is de omzet van Lidl per vierkante meter vergelijkbaar met die van Jumbo en Albert Heijn. Ook heeft de supermarktketen veel prijzen in de wacht gesleept, zoals die van de beste AGF-afdeling. Voor een discountformule is dit vrij bijzonder.” Maar wat is dan het geheim van Lidl? Sloot: “Lidl heeft weinig A-merken en veel eigen private brands, van ieder product een stuk of twee/drie. Voorbeelden zijn Bebivita en tourjours voor het babysegment. Ze hebben een beperkte variatie, maar bieden wel kwalitatief goede hardlopers voor een scherpe prijs. En ook in vers doet Lidl het goed.Omdat ze een vrij hoge rotatie hebben, zijn hun producten over het algemeen verser dan veel producten in een servicesupermarkt”, legt de hoogleraar uit.

Lees het hele artikel in Levensmiddelenkrant, week 19. Nog geen abonnement? Klik hier.

 

Bron: Levensmiddelenkrant