19 Augustus 2018
Home > Nieuws > Handel > Formules > Onlineomzet Ahold Delhaize groeit fors

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Onlineomzet Ahold Delhaize groeit fors

ZAANDAM - Ahold Delhaize heeft het tweede kwartaal van 2018 afgesloten met een hogere winst op een lagere omzet. De onlineomzet steeg met bijna een kwart. Ahold Delhaize eindigde het kwartaal met een omzet van 15,5 miljard euro, een daling van 3,7% ten opzichte van 2017.

Op basis van gelijke wisselkoersen was bij Ahold Delhaize sprake van een stijging met 0,9%. De nettowinst steeg met 15 procent tot 410 miljoen euro, onder meer door lagere belastingafdrachten. In Nederland steeg de omzet met 3 procent tot 3,5 miljard euro, terwijl in België met 1,3 miljard euro ongeveer 2 procent meer werd verdiend. Bij de cijfers moet volgens Ahold Delhaize rekening worden gehouden met de datum van Pasen, die ongunstiger uitpakte in vergelijking met een jaar eerder.

Verbeterde omzettrend
In de Verenigde Staten, de grootste markt van Ahold Delhaize, was sprake van een daling van de omzet met bijna 8 procent tot 9,2 miljard euro. Exclusief wisselkoerseffecten daalden de opbrengsten fractioneel. Ahold Delhaize kondigde onder meer investeringen aan bij de Stop & Shop-supermarkten. Dit moet tot een verbeterde omzettrend leiden. Volgens topman Frans Muller houdt Ahold Delhaize met de investering van 3 procent van de totale omzet gelijke tred met branchegenoten.
Ahold Delhaize verwacht dat consumenten tegen 2020 ongeveer 5 miljard euro online besteden aan boodschappen bij het bedrijf. Onder meer de uitbreiding van het distributiecentrum van Bol.com in Nederland moet aan die ambitie bijdragen.

Kostenvoordelen
Muller was voor het eerst eindverantwoordelijk bij de kwartaalupdate van Ahold Delhaize. De voormalige topman van Delhaize nam per 1 juli het stokje over van Dick Boer bij het fusiebedrijf. De samenvoeging van de bedrijven zal dit jaar naar verwachting structureel 420 miljoen euro aan kostenvoordelen opleveren, daarvan is 268 miljoen euro vorig jaar gerealiseerd. Het bedrijf zal dit jaar naar verwachting 1,9 miljard euro investeren in onder meer het verbeteren van het winkelbestand en de onlineformules.

Bron: ANP