26 April 2017
Home > Nieuws > Handel > Formules > ZO²Z Award: Van marskramers tot ondernemers

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Foto: Hagemann Fotografie

ZO²Z Award: Van marskramers tot ondernemers

INTERVIEW- TEGELEN- De provinciewinnaars van de ZO²Z Award zijn bekend en Levensmiddelenkrant zet hen in de schijnwerpers. Ondernemerstrio Jan Verbeeten, Jolien Verbeeten en Coen Verstegen mogen zich beste supermarktondernemers van Limburg noemen.

Al 150 jaar bestaat familiebedrijf Verbeeten. De voorouders van het ondernemerstrio begonnen als marskramers die langs de deuren gingen. Inmiddels heeft het trio vier Plus-winkels in het zuidoosten van het land onder haar hoede en zijn ze provinciewinnaar van Limburg geworden. “Heel gaaf vinden we dat natuurlijk”, zegt Jan Verbeeten namens de drie. “We kregen van diverse hoeken te horen dat we te bescheiden zijn over wat we doen en dat we onszelf echt eens moesten opgeven voor de ZO²Z Award-wedstrijd. Daarom hebben we dat gedaan. We zagen de verkiezing ook als een mooie kans om onszelf eens te meten. Dat we provinciewinnaar zijn geworden, is natuurlijk prachtig.”

Erfgoed
De familieleden runnen de vier Plus-winkels al jaren met veel plezier. Alle drie hebben ze hun eigen taak: Jan gaat over de commercie, marketing en PR, zijn zus Jolien over de personeelszaken en opleidingen en hun achterneef Koen over de financiën. “We zijn alle drie tussen de suiker en de koffie opgegroeid”, vertelt Verbeeten. “Het was echter nooit een verplichting om het bedrijf over te nemen, we zagen het als een grote eer. Het bedrijf zien we als ons erfgoed: we werken niet alleen voor nu, maar ook voor de toekomst. Zodat onze kinderen, als ze dat willen, het ooit met een gerust hart over kunnen nemen.”

Samenwerking
De samenwerking tussen de drie is één van de sterke punten van de ondernemers, denkt Verbeeten. “Maar niet alleen de samenwerking tussen ons, ook hoe we omgaan met onze medewerkers en met de omgeving. We proberen onze werknemers zoveel mogelijk verantwoordelijkheid te geven. Uit ervaring weten we dat dit zorgt voor extra werkplezier en voor een goede sfeer in onze winkels. We werken met zelfstandige teams, die ook zonder dat de directie constant aanwezig is, zichzelf prima kunnen redden. Daarnaast zijn we lokaal erg actief. We zijn betrokken bij het verenigingsleven in onze regio. We sponseren niet alleen, maar we denken ook mee hoe je een organisatie het beste kunt runnen. Ook aan andere activiteiten dragen we ons steentje bij.”

IJsbedrijf
Bovendien hebben de ondernemers veel samenwerkingen met lokale leveranciers en producenten. “We willen producten van telers uit de regio bij ons een podium bieden. We werken met deze producenten op een laagdrempelige manier samen, we gaan uit van wederzijds respect”, legt Verbeeten uit. Uit een van deze samenwerkingen is zelfs meer ontstaan. “We verkochten al jaren het ijs van een lokale ijsboer. Vorig jaar kwam de kans voorbij om dit bedrijf over te nemen. Dat hebben we gedaan en daarom hebben we nu naast onze vier Plus-winkels, ook een ijswinkel onder onze hoede.”

Succes
Volgens Verbeeten is samenwerking, in de breedste zin van het woord, de sleutel tot succes voor een supermarktondernemer. “Samenwerken met je partners, je medewerkers, je leveranciers en met de omgeving moet de basis zijn voor elke winkeleigenaar. Op die manier kun je elkaar op elk vlak versterken en zo zorg je voor toegevoegde waarde in je winkel”, aldus Verbeeten.

 

 

Bron: Levensmiddelenkrant

Introducties & Acties

Rivella brengt vernieuwing in het sappenschap

Na de succesvolle lancering van Rivella Cranberry en Green Tea, komt Rivella nu ook op de markt...

CELEBRATIONS® is vernieuwd

Vanaf nu zit CELEBRATIONS® in een nieuw jasje. Alle verpakkingen zijn voorzien van een nieuw design...

Sprite lanceert nieuwe smaak: Sprite Cranberry

Coca-Cola Nederland introduceert Sprite Cranberry, een nieuwe heerlijke smaakvariant van de recent...