18 Oktober 2018
Home > Nieuws > Handel > ‘Oranje paprika is lekkerste fruit onder de groentes’

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Wim Hermans (rechts) runt Kwekerij Hermans-Walter samen met zijn vrouw Annette en Frank Bakker

‘Oranje paprika is lekkerste fruit onder de groentes’

NAALDWIJK - De stoplichtverpakking bestaande uit een rode, gele en groene paprika is een bekend fenomeen in het groenteschap. Kleurrijk en divers. Maar ook een gemiste kans volgens paprikakweker Wim Hermans. Want de lekkerste en gezondste van allemaal ontbreekt: de oranje paprika.

Vijftien jaar geleden bundelden de Nederlandse telers van de oranje paprika zich in De Oranje Paprikavereniging. Daar steken ze de koppen bij elkaar als het gaat over de beste rassen, maar ook om bijvoorbeeld PR en promotie. Want volgens hen is het marktaandeel van de oranje paprika nog veel te klein. Hermans: “Elke kleur paprika heeft zijn eigen toepassing en verhaal en dat moeten we uitdragen. De oranje paprika is heel erg gezond, zoet, sappig en mild van smaak. Daardoor kan hij weer op een hele andere manier gebruikt worden dan bijvoorbeeld de groene of rode paprika.”

Vitamine C
De oranje paprika bevat drie keer meer vitamine C dan een sinaasappel en deze is ook goed voor de ogen. Zo bevat hij bijvoorbeeld bepaalde stoffen die de ernstige oogziekte Macula Degeneratie tot een halt kunnen brengen. Daar is alleen maar de consumptie van een kwart oranje paprika per dag voor nodig. Daarnaast is deze paprika door de zoete en milde smaak geschikt voor ouderen die andere varianten te heftig vinden en lusten ook kinderen de oranje groente graag, zo meldt De Oranje Paprikavereniging op haar website. De slogan die zij hanteert is daarom ook niet voor niets: ‘Oranje paprika, ‘t lekkerste fruit onder de groentes’. Hermans roept retailers op om meer oranje paprika’s in het schap te leggen. Want klanten die de smakelijke groenten proberen, komen gegarandeerd terug. “De oranje paprika is echt een herhalingsaankoop. Daarnaast heeft onderzoek aangetoond dat een kleurrijk schap voor meer omzet zorgt. Met de vereniging hebben we een proef gedaan in supermarkten met het toevoegen van de oranje paprika. De angst bij winkeliers was dat er paprika’s over bleven, maar er bleek juist 35 procent meer verkocht te worden.” De oranje paprika is volgens Hermans ook een uitstekende vervanger voor de groene paprika in de bekende stoplichtverpakking. Van oudsher wordt dit als een budgetproduct gezien doordat de groene, eigenlijk half rijpe, paprika goedkoper is. In praktijk halen klanten deze vaak uit de verpakking om hem vervolgens in de winkel achter te laten. De oranje paprika is dan wel iets duurder, maar wordt veel hoger gewaardeerd dan de groene.

Proeven
Om het marktaandeel van de oranje paprika te vergroten, wil de vereniging eerst dat de vraag omhoog gaat, en daarna pas het aanbod. Dat wordt gedaan door retailers te enthousiasmeren, maar zeker ook de consument. Dit jaar zoekt men de samenwerking met onder meer foodbloggers om via hun netwerk consumenten te bereiken, te informeren en te inspireren met lekkere recepten. Ook worden er workshops aan basisschoolleerlingen gegeven. Zij komen langs op de kwekerij en leren over het hele proces dat de paprika doorloopt. “Van grond tot mond”, vertelt Hermans. “We vertellen ze het verhaal van de paprika en laten ze ermee koken en ervan proeven. We creëren een beleving. We zien dat het werkt.” Hermans tot slot: Laat je verleiden door oranje paprika, koop hem, probeer het zelf! En deel elkaars recepten via de website. Samen kom je verder.”

Bron: Levensmiddelenkrant