1
18 November 2017
Home > Nieuws > Handel > SBO is klankbord voor individu

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

V.l.n.r.: Piet Boerman, Wout van der Wal en Hans van den Hurk

SBO is klankbord voor individu

NIEUWVEEN  - Het aantal zelfstandigen in de supermarktbranche neemt ieder jaar af. Toch zijn het de ondernemers die vaak kleur geven aan een winkel.  Dat ondernemerschap moet je koesteren, vindt de Stichting Bevordering Ondernemerschap (SBO).

Het zelfstandig ondernemerschap ligt onder vuur. Veel organisaties zijn de franchisers liever kwijt dan rijk. De consolidatieslag zorgt er bovendien voor dat het aantal zelfstandig ondernemers in de supermarktbranche daalt. Er verdwijnen formules en dat zal in de toekomst zeker het geval blijven. Hard-franchising is in opkomst en er is sprake van  een verschuivend machtsevenwicht tussen organisatie en ondernemer. Reden genoeg om de Stichting Bevordering Ondernemerschap op te richten. Levensmiddelenkrant sprak met oud-ondernemers Wout van der Wal, Piet Boerman en Hans van den Hurk, die samen het dagelijks bestuur vormen van de stichting. De mannen willen hun kennis en kunde graag delen met de ondernemers van nu. “We nemen stuk voor stuk enorm veel ervaring mee. We stonden alle drie ruim 20 jaar aan het roer van een supermarkt. En zo zijn er nog veel meer zelfstandig ondernemers met veel ervaring. Die ervaring zetten we in bij de Stichting Bevordering Ondernemerschap. We willen er zijn voor ondernemers die met prangende vragen zitten, een luisterend oor bieden aan ondernemers die even een klankbord nodig hebben”, legt voorzitter Van der Wal uit.

Vraagstukken
Er zijn verschillende kwesties waar ondernemers mee kunnen zitten, leggen de mannen uit. “Soms heb je bijvoorbeeld een punt die je niet met iedereen kunt bespreken. Stel dat je erover denkt om de zaak te verkopen. Hoe pak je dit het beste aan? Zonder je omgeving er meteen mee op te zadelen”, zegt Van den Hurk, “of een bedrijfsovername, wanneer is het geschikte moment? En is mijn zoon wel de juiste opvolger? Maar ook heel andere vraagstukken zoals een slagerij op de winkelvloer. Is dat nu wel of geen slim idee? Wat is daar allemaal voor nodig?”, vervolgt de penningmeester van de stichting. Allemaal zaken waar ondernemers mee te maken krijgen door kennis en ervaring uit te wisselen hoopt de stichting een bijdrage te leveren aan de bevordering van zelfstandig ondernemerschap. Van den Hurk: “Wij koppelen de vragende ondernemer aan de juiste ondernemer met de passende ervaring. Dat kan iemand vanuit ons bestuur zijn, maar vaak genoeg is het ook een andere ondernemer.” Alle organisaties zijn vertegenwoordigd in het acht koppen tellende bestuur van de stichting. Van Jumbo tot Albert Heijn en van Coop tot Emté, van alle formules zit een afgevaardigde ondernemer in het bestuur. Het bestuur kan putten uit een groot netwerk van zelfstandige ondernemers die andere ondernemers willen klankborden vanuit hun kennis en ervaring. Door deze veelzijdigheid is de werkwijze en bekendheid van deze organisaties ook aanwezig.

Meerdere contactmomenten
De contacten tussen de vragende en de aanbiedende ondernemer zijn niet in beton gegoten. Boerman: “Het kan over een enkel telefoontje gaan, maar het gebeurt ook dat er behoefte is aan meerdere contactmomenten. En dat de ondernemers elkaar persoonlijk ontmoeten tijdens een keukentafelgesprek. Wij koppelen de vragende ondernemers aan de juiste persoon, ze zorgen vervolgens zelf voor een afspraak.” Uitgangspunt  voor SBO is vertrouwelijkheid. Gesprekken zijn altijd vertrouwelijk. De ondernemer moet er van op aan kunnen dat wat hij bespreekt, niet de wereld in gebracht wordt. “Het gesprek blijft vertrouwelijk en is vrijblijvend. Beide ondernemers geven SBO wel een terugkoppeling over het proces, maar niet over de inhoud”, zegt Van der Wal. Voor de ondernemer zijn er aan de gesprekken  geen kosten verbonden, het is gratis, want het klankborden moet toegankelijk worden en blijven voor alle ondernemers, vindt SBO. 

Geen belangenbehartiger
Belangrijk voor SBO is om onafhankelijk te blijven. Niemand van het bestuur krijgt betaald en er is geen samenwerking met organisaties. Van der Wal: “Wij zijn dus puur en alleen een platform voor ondernemers die met vragen zitten. We willen dan ook benadrukken dat we een aantal dingen écht niet zijn en ook niet willen zijn. We gaan geen reünies organiseren en treden niet op als belangenbehartiger in de politiek. Daar zijn andere partijen voor. Verder willen we ook zeker geen eliteclubje zijn dat af en toe bij elkaar komt.” De supermarktorganisaties zijn op de hoogte van het initiatief en zijn ook enthousiast, zegt de voorzitter. “Dat is heel fijn, we zijn tegen blokvorming tegenover organisaties. We werken niet voor het collectief en maken geen deel uit van organisaties. We zijn puur een klankbord en wijzen ondernemers  erop waar ze terecht kunnen en brengen ze in contact, indien gewenst.”

Reactie
Van der Wal, Van den Hurk en Boerman roepen ondernemers op om contact op te nemen met SBO als zij behoefte hebben aan een klankbordgesprek of als ondernemers zich geroepen voelen om klankbordgesprekken te voeren. Dat kan via www.bevorderingondernemerschap.nl of via een mail naar secretariaat@bevorderingondernemerschap.nl.

Bron: Levensmiddelenkrant