28 Juni 2017
Home > Nieuws > Handel > Van Tol versoepelt instapeisen Dagwinkel

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Vlnr: Thijs Kwakkenbos, Michaël Kruysen en Michael van den Hurk. Foto: Menno Ringnalda

Van Tol versoepelt instapeisen Dagwinkel

BODEGRAVEN - De ontwikkelingen bij Van Tol volgen elkaar in rap tempo op. Het bedrijf maakt duidelijke keuzes voor de toekomst en hoopt zo nog meer ondernemers aan zich te binden. Met Dagwinkel, Recra en Springer wil Van Tol zich nog beter onderscheiden. “Wij zijn geen echte supermarkt, maar meer de speciaalzaak in de buurt.”

Van Tol Versunie, zoals we het bedrijf sinds de integratie van Versunie officieel moeten noemen, kiest bewust voor deze drie formules. Overkoepelend voert Van Tol nog lekkermakkelijk.nl. De online bestelsite voor alle formules van de organisatie. Levensmiddelenkrant sprak met formulemanager Michaël Kruysen, directeur commerciële zaken Michael van den Hurk en online formulemanager Thijs Kwakkenbos over de ontwikkelingen binnen het Bodegraafse bedrijf.

Strak
Allereerst Dagwinkel. Alle buurtwinkels van Van Tol worden omgebouwd tot Dagwinkel. “We opereren nu nog met drie formules voor de buurtwinkels. Naast Dagwinkel hebben sommige ondernemers nog Troefmarkt en Lekker Makkelijk op de gevel staan. Dat we van Troefmarkt afscheid zouden nemen, maakten we al een paar jaar geleden bekend. Onlangs besloten we om Lekker Makkelijk ook van de gevels te halen en alles om te bouwen naar Dagwinkel. Eén merk is toch sterker”, zegt formulemanager Michaël Kruysen. Om de ombouw naar Dagwinkel vlot te laten verlopen heeft Van Tol het voor ondernemers eenvoudiger gemaakt om in te stappen. “Eerst moest alles nieuw. Met een nieuwe vloer, nieuwe koelingen, nieuw plafond, nieuwe verlichting, dagafdekking en noem maar op. We stuurden het heel strak aan. Nu is het meer lean en mean. Het assortiment, prijslijnen en de signing zijn nog steeds strak, maar als de koelingen en de vloer nog goed zijn, kan een ondernemer toch over”, vult Michael van den Hurk, directeur commerciële zaken bij Van Tol aan. Reden voor deze veranderende aanpak is het feit dat het voor buurtwinkels vaak niet haalbaar is om zo’n forse investering in een keer te doen. “We hebben daarom een modulaire formule ontwikkeld. Zo kan een ondernemer stap voor stap over om de kosten te beheersen. De buurtwinkel krijgt dus wel een echte Dagwinkel-uitstraling, met de kleding, signing en dergelijke, maar het instapmodel is veel toegankelijker.”

Speciaalzaak
Van Tol kiest heel bewust voor de benaming buurtwinkel in plaats van buurtsuper. Dagwinkel heeft naar eigen zeggen het assortiment van een speciaalzaak en de uitstraling van een buurtwinkel. Van den Hurk: “We zijn geen echte supermarkt met onze modulaire aanpak, het assortiment van een speciaalzaak en het karakter van een buurtwinkel.” Het onderscheid met andere buurtsupers zit ‘m volgens de directeur vooral in het assortiment. “Zo hebben we weer een nieuwe bierleaflet waar alleen al 48 verschillende Nederlandse speciaalbieren op staan. Efficiënt? Nee, maar wel onderscheidend en klantgericht. Verder hebben we het huismerk Versuniek doorontwikkeld. Op de maaltijden, het vlees en de kaas komt dit merk te staan. Het is een eenvoudig logo dat ambachtelijkheid uitstraalt. Een knipoog naar de groenteboer en de slager”, legt Van den Hurk uit.

Sociale cohesie
Er zijn 26 Dagwinkels in Nederland. Daar worden er dit jaar nog minimaal vier aan toegevoegd. De ombouw komt nu op gang. Van Tol heeft alle vertrouwen in de buurtwinkels van 100 tot 400 vierkante meter. Volgens de organisatie is er ook veel steun vanuit de dorpen. “We hebben nu al drie zaken geopend door middel van crowdfunding. De sociale cohesie is groot”, zegt Kruysen. De locatie is wel essentieel voor het laten slagen van een buurtwinkel. “Als twee kilometer verderop een grote supermarkt zit, loont het niet om een buurtwinkel te openen. We zoeken dus naar locaties waar tot 4 à 5 kilometer geen concurrent is. Het dorp heeft idealiter minimaal 2000 inwoners. Uitzonderingen daargelaten”, zegt Kruysen.

Lees het hele verhaal in de nieuwste Levensmiddelenkrant. Nog geen abonnement? Vraag er hier een aan!

Bron: Levensmiddelenkrant