1
18 November 2017
Home > Nieuws > Algemeen > Masterclass over fusie foodservice en retail

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Masterclass over fusie foodservice en retail

AANKONDIGING
NIEUWVEEN - De fusie tussen foodservice en foodretail gaat tot 2020 dé grote verandering worden in onze sector. Consumenten zijn hybride en denken niet in kanalen. Dat is de basis waarop de nieuwe MasterClass New Food Concepts gebouwd is.

Sinds de Jumbo Foodmarkt is de Nederlandse foodsector wakker geworden: kanalen zijn steeds minder relevant, maar consumenten willen hun foodbehoeften op allerlei manieren kunnen vervullen. Dat maakt dat supermarkten, restaurants, speciaalzaken, catering en maaltijdwinkels in elkaar over gaan lopen. Dat gebeurt nu dus bij Jumbo, maar de sector als geheel moet een totaal nieuwe manier van denken aanleren.

New York
Dat is de stelling van Jan-Willem en Anique Grievink, de bedenkers van de nieuwe foodopleiding MasterClass New Food Concepts. Die opleiding voor Nederlandse foodmanagers vindt grotendeels in New York plaats. “We willen in 7 dagen tijd managers en beleidsmakers uit de brede Nederlandse foodsector kennis laten maken met de theorie en de praktijk van de nieuwe foodwerkelijkheid die ook ons land gaat beïnvloeden. Zowel voor formules, als leveranciers en grossiers”, zo vertellen Jan-Willem en Anique Grievink.

Waarom in New York?
“De nieuwe werkelijkheid is voor een deel al zichtbaar in de Verenigde Staten. Niet voor niets hebben de mensen achter de Jumbo Foodmarkt maandenlang stage gelopen in de VS. Je kunt er in Nederland van alles over vertellen, maar door colleges te combineren met praktijkanalyses en casestory’s van lokale experts, krijgt zo’n opleiding de diepgang en de mindsettende vaart die we graag willen. De deelnemers worden op deze manier gewoon ondergedompeld in een nieuwe werkelijkheid die we ‘blurring’ zijn gaan noemen. Iedereen gaat gegarandeerd met de nodige ‘learnings’ naar huis.”

Hoe is het programma opgebouwd?
“Het programma is zo opgebouwd dat deelnemers er ook meteen na die tijd iets mee kunnen. We werken volgens het principe van een compacte Business School: zien -> leren -> inzien -> vertalen -> en tot slot: kunnen integreren in de eigen praktijk. 

We werken in deze opleiding samen met lokale hoogleraren, met praktijkmensen die succesvolle cases (in New Food) hebben gebouwd en die alles kunnen vertellen hoe de foodshopper in de VS veranderd is in de richting van dat hybride aankoopgedrag dat de komende 10 jaar ook in Nederland zichtbaar gaat worden. Ralph Bertrand, een van de conceptbouwers van de Jumbo Foodmarkt en Jan-Willem Grievink, voorzitter van de Stuurgroep achter de nieuwe Fooddrome van Geert Benders in Venlo, zorgen ervoor dat alle inzichten een culturele vertaalslag naar de Nederlandse markt krijgen. We gaan in New York colleges en praktijkanalyses met elkaar combineren.”

Wanneer gaan jullie van start?
“Op 6 mei 2014 start de eerste MasterClass in New York. Er is vooraf een startdag op Nyenrode en een uitwerkdag eind mei maakt de 7-daagse opleiding compleet. De uiterste inschrijfdatum is 6 februari. Meer informatie: www.newfoodconcepts.nl

Bron: Out.of.Home Shops/Levensmiddelenkrant