16 Juli 2018
Home > Nieuws > Assortiment > Foodwatch benoemt 'grootste misleiders'

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Foodwatch benoemt 'grootste misleiders'

AMSTERDAM – Voedselwaakhond foodwatch heeft de vijf nominaties voor de eigen prijs het ‘Gouden Windei’ bekend gemaakt. De merken HEMA, Natrena, Red Bull, Ola en Albert Heijn puur&eerlijk worden genoemd.

Jaarlijks komt foodwatch met het Gouden Windei voor ‘de grootste misleider’. Consumenten mogen op de site van de organisatie stemmen tot en met woensdag 2 oktober waarna de ‘prijs’ wordt uitgereikt.

De producten die nu op het lijstje van foodwatch staan zijn:
• Natrena Stevia Kristalpoeder van Douwe Egberts. Foodwatch: “de bus bestaat voor 97% procent uit het goedkope vulmiddel maltodextrine en bevat slechts 3% stevia.”

• HEMA Slagroomtaart. Foodwatch: “De taart hangt aan elkaar van de E-nummers, terwijl Hema beweert dat hij 'ambachtelijk' gemaakt is met 'de allerbeste ingrediënten'.”

• Red Bull Energy Shot. Foodwatch: “Bevat een cocktail van werkzame stoffen die mogelijk gezondheidsrisico's opleveren. Als frisdrank mag het niet verkocht worden. Red Bull omzeilt de regels door de shot 'een voedingssupplement' te noemen.”

• Ola Festini Peer van Unilever. Foodwatch: “In een ijsje zit slechts 1/15e van een peer, terwijl Unilever reclame maakt met “zoveel fruit zuig je er niet zomaar uit”. De smaak komt in feite van suiker, citroensap en aroma.”

• Albert Heijn's puur&eerlijk zalm in bladerdeeg. Foodwatch: “Slechts de 21% zalm is duurzaam. Aan de overige 79% heeft AH geen eisen gesteld. Deze zijn dan ook niet biologisch en sommige zijn bovendien dieronvriendelijk geproduceerd.”

Foodwatch vindt dat consumenten in de supermarkt op grote schaal misleid worden en onderzoekt claims op voedselverpakkingen. “Weten wat je eet is belangrijk als je verantwoorde keuzes wilt maken, maar dit wordt ons bijna onmogelijk gemaakt. Fabrikanten doen enorm hun best om consumenten voor de gek te houden”, stelt Meike Rijksen van foodwatch.

In 2012 kreeg Unilever het Gouden Windei voor zijn product Becel Pro.activ en in 2011 met Blue Band Goede Start Witbrood. Danone kreeg de prijs in 2010 voor zijn product Actimel. “Inmiddels hebben enkele voedselmerken die sinds 2009 door de organisatie zijn onderzocht hun claims aangepast of hun product van de markt gehaald”, zegt foodwatch.

Foodwatch maakte er ook een filmpje over:

Bron: Levensmiddelenkrant

Introducties & Acties

Nieuw: Royal Club Tonic with a Twist

Royal Club komt met iets nieuws; een range tonics met een vleugje natuurlijke smaak.

DubbelFrisss Bruisend Bronwater

DubbelFrisss komt met een geheel nieuwe propositie, namelijk: Bruisend Bronwater met 10% Fruitsap...

Nieuw: CoolBest Smoothies

Iedereen kent CoolBest van de lekkere sappen in de koeling, waarmee het merk de categorie heeft...