18 Oktober 2018
Home > Nieuws > Algemeen > Gouden Partners voor de zestiende keer uitgereikt

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Gouden Partners voor de zestiende keer uitgereikt

NIEUWVEEN - Het kan niet vaak genoeg worden benadrukt: om een product succesvol te laten zijn is een goede samenwerking tussen fabrikant en retailer van levensbelang. De Gouden Partner-verkiezing van Levensmiddelenkrant is de enige graadmeter in de branche die deze samenwerking in kaart brengt, dit jaar voor de zestiende keer.

De 41 trotse winnaars van de Gouden Partner 2009 blinken uit in vier verschillende criteria: Omzetprestatie, Rende­ments­bijdrage, Meedenken op niveau assortimentsgroep en Succes van introducties. Winnaars worden verkozen op basis van de vele enquêtes die zijn ingeleverd door category managers en inkopers van supermarktorganisaties. Opvallend genoeg lopen de prestaties van één fabrikant bij verschillende retailers soms uiteen. Zo kan het voorkomen dat een fabrikant op diverse criteria uitmuntend scoort bij familiebedrijven, maar dat de prestaties bij fullservice formules achterblijven. De Gouden Partner-verkiezing geeft een uitslag van de totaalscore, gewogen naar schaalgrootte van retailers.

Excelleren
Opvallend is dat dit jaar drie fabrikanten wisten te excelleren op maar liefst drie criteria binnen hun categorie: Wessanen in de productgroep Reform, LU in Brood & broodvervangers en Unilever in Margarines, oliën & vetten. LU wist ook nog beslag te leggen op de titel Gouden Partner in de categorieën Chips, noten, zoutjes & snackbodems en Koek, biscuit & tussendoortjes waarmee voor deze fabrikant het totaal aantal Gouden Partner-oorkondes op zes kwam. Unilever mocht er vijf in ontvangst nemen, want naast Margarines, oliën & vetten won het bedrijf ook in de categorieën Drinks met toegevoegde waarde en in Diepvries. Ook FrieslandCampina heeft zich met vier Gouden Partners duidelijk geprofileerd als een goede partner voor de retailorganisaties. Het geeft een mooi overzicht van fabrikanten die er echt uitspringen.
Wat alle winnaars met elkaar gemeen hebben, is dat ze een goede verstandhouding met retailers hoog in het vaandel hebben staan. “Natuurlijk verschillen we zo nu en dan van mening, maar feitelijk streven we hetzelfde belang na: we willen er allebei aan verdienen”, is een veelgehoorde opmerking. En vrijwel alle fabrikanten zien ondanks de economische malaise nog vele omzetkansen binnen food. Consumenten besteden minder buitenshuis en nemen extra producten mee uit de supermarkt. Op die ontwikkeling speelt men graag in, waardoor de toekomst met vertrouwen tegemoet gezien wordt.
Net als in voorgaande jaren wil Levensmiddelenkrant de inkopers en category managers expliciet noemen. Dankzij het invullen van de Gouden Partner-enquête hebben zij er wederom voor gezorgd dat de oorkondes uitgereikt konden worden. Het feit dat de winnaars keer op keer aangeven erg blij te zijn met de waardering, geeft aan dat de titel bijzonder op prijs wordt gesteld. Ook namens Levensmiddelenkrant: hartelijk dank voor uw medewerking.

Bron: